Vrijwilligersfeest matig bezocht maar wel gezellig!

22 Jun 2022 | Activiteiten/evementen

Zaterdag 18 juli 2022 mochten we eindelijk weer eens iets terug doen voor al die vrijwilligers en sponsoren, die tezamen een club als S.V.F. in mede stand houden. Na de twee Coronaloze jaren was de sfeercommissie samen met het Bestuur van mening dat het hier weer eens tijd voor was. Deze keer waren dus ook tegelijkertijd de sponsors uitgenodigd en ook onze direct aansluitende buren. Deze buren met name, omdat wij weten dat heel soms de “geluidskraan” onbedoeld, maar wel ietsie te ver open gedraaid wordt. Het is zaak om elkaar te blijven informeren wanneer dingen niet helemaal goed gaan, alleen op deze manier kunnen we met elkaar er voor zorgen dat het leuk blijft voor elkaar. Een goeie buur is altijd beter dan een verre vriend……

De sfeercommissie had dus deze avond georganiseerd en dat hadden ze prima voor elkaar. Mooi om te ervaren hoe een aantal jonge S.V.F.ers dit oppakken. Moge we best trots op zijn. Ook mooi hoe één van onze trouwste sponsoren reageerde op het feit dat er waarschijnlijk iets te veel eten besteld was. Slagerij Bert Zumbrink (want daar doel ik natuurlijk op) vertelde; dat wanneer er eten teveel zou zijn, hij dat gewoon weer terug zou nemen. Geweldig hoe zo’n man meedenkt met onze dorpsclub en reden temeer om nog maar eens te duiden dat Bert één van onze belangrijke sponsoren is.

Er was nóg iets bijzonders. Het Bestuur had een poosje geleden een gesprek gehad met de bewoners van “ons” Cothense kasteel Rhijnestein. Andreas en Frederique hebben een stichting, genaamd “Stichting Rhijnestein” waarin ook zitting heeft Rebecca Onderstal, bekend als onze voormalige dominee. Deze Stichting stelde een bedrag beschikbaar voor ons vrijwilligersfeest en we mogen gerust zeggen dat dit een respectabel en zeer welkom bedrag was. Onze dank hiervoor is dan ook groot. Jammer dat zij vanwege een andere afspraak niet aanwezig konden zijn, maar dat zal zeker binnenkort een keer goed gemaakt worden. Mooi dat deze Stichting meewerkt aan het feit dat clubs en verenigingen eigenlijk alleen maar kunnen bestaan door de inzet van vrijwilligers en de financiële bijdragen van sponsoren.  “Verbinding” is daarbij een belangrijke gegeven. Hoe betrek je mensen bij je club en hoe hou je het gezellig en werkbaar om heel veel mensen in clubverband bezig te laten kunnen zijn. Mijn  moeder zei vroeger altijd: “zo lang jullie bij de voetbal, de sport of bij de (vroeger) KPJ zitten, weet ik dat er geen beroerdigheid uitgehaald wordt…..” En hoe meer ik er over nádenk, hoe meer betekenis dit krijgt.

We vertelden al dat we erg blij zijn dat er weer jongeren zijn opgestaan om dingen te organiseren. Maar feit blijft dat we nog steeds vrijwilligers te kort komen. Eigenlijk op vele fronten, maar vooral toch bij de bardiensten en bij de schoonmaak. We doen een beroep op iedereen om weer eens na te denken over een functie bij de club. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en uiteraard is ook duidelijk dat vele handen licht werk maken. En we snappen ook wel dat tijden veranderen en dat iedereen drukdrukdruk is. En toch zijn verenigingen zoals: S.V.F., Fortissimo, de Tennis, Excelsior en zo kunnen we er nóg wel twintig opnoemen, zóóóó belangrijk voor een dorp als Cothen. Wat mijn moeder zei: “zolang jullie bij de sport zitten……..”

We kunnen ons voorstellen dat jij niet alleen jezelf als individu aan zult gaan melden als vrijwilliger. Maar zou het iets voor jouw kunnen zijn wanneer jullie met een groepje jezelf aanmeldt. Voorstel: ga met een man/vrouw of drie/vier samen een bardienst draaien, of ga met een vriendengroep bijvoorbeeld één keer per maand (of per twee maanden?) een schoonmaakavondje doen. Of doe dat als echtpaar, of als broers of zussen. Je helpt jouw cluppie daar heel erg mee, maar zeker ook jezelf. Elkaar ontmoeten en meteen iets goeds doen voor de samenleving. Want samen deze dorpsclubs in het leven houden is essentieel voor een dorp als Cothen. Je bent van harte welkom bij S.V.F.!!

En dan gaan wij (als sfeercommissie) wel weer aan de slag om het jullie naar de zin te maken ?

Groet,

Kees