Wijkactief: Bewegen is leuk en gezond

11 Dec 2023 | Laatste Nieuws

Hoe kunnen we de inwoners van Cothen meer betrekken bij het thema bewegen. Als sportvereniging spelen we hierin een belangrijke rol. Ik zie SVF met haar moderne sportcomplex als een voorbeeld. We beschikken immers over een moderne kantine, mooi buitenterrein en bij-vlinder tuin. We hebben vrijwilligers die ook overdag een bijdrage leveren.

Bewegen is leuk en gezond. Bewegen hoeft niet intensief sporten te betekenen. Het gaat erom dat je actief bezig blijft. Dit kan ook door mee te doen aan cultuur en natuuractiviteiten. Zo staat geschreven in het voorwoord van “Wijk actief” activiteitengids voor 55 plussers. SVF is één van de ondertekenaars van het vitaliteitsakkoord en ondersteunt op diverse wijze projecten. Zie deze pagina: https://stichtingwijksport.nl/vitaliteitsakkoord/

Sinds enkele jaren hebben we onze hekwerk geopend voor de jeugd zodat zij dagelijks een balletje kunnen trappen. Onze samenwerking met Partou en de basisscholen biedt mogelijkheden om kinderen buiten te laten spelen. In het boek staan 3 voorbeelden hoe we een concrete bijdrage leveren. Op pagina 60 lees je het aanbod voor ouderengym onder leiding van Teunie Emons. Onze kantine is op maandagmorgen de ontmoetingsplaats. Inmiddels is het aantal ouderen die wekelijks gymnastieklessen volgen gegroeid naar 20 personen. Op pagina 85 lees je alles over Old Stars voetbal onder leiding van Pieter Barte. Deze groep bestaat uit inwoners van Wijk bij Duurstede en Cothen. Afwisselen wordt er bij CDW en SVF gevoetbald. Het aantal leden kan nog wel een impuls gebruiken onder de senioren in Cothen. Tenslotte wordt er door vele leden wekelijks gevoetbald in alle leeftijdscategorieën. Dit lees je terug op pagina 130 van WijkActief.

Lees de Activiteitengids – WijkActief

Hoe nu verder: Wat kunnen wij samen met anderen betekenen voor een gezonder en actievere bewoners? Wat kan SVF binnen het vitaliteitsakkoord Wij(k) Gezond! daarin betekenen? Als bewegen en verbinden centraal staat. Graag ga ik hierover met je in gesprek.

Met gezonde groet namens het bestuur,

Erwin Rieff,
Voorzitter.