Walking Footbal

16 Dec 2019 | Laatste Nieuws

Je bent zo jong als je jezelf voelt en je bent nooit te oud om te leren. Dat zijn de basisprincipes van het Walking Football, een nieuwe voetbalvorm voor 60-plussers die op hun oude dag nog lekker actief bezig willen zijn.

Via Walking Football kun je een leven lang van voetbal blijven genieten

Voetbal hoeft niet snel te gaan om mooi te zijn. Dat bewijst deze voetbalvorm waarbij in wandeltempo op een kwart veld gespeeld wordt. Walking Football houdt in dat er tijdens een partijtje niet wordt gerend. Er mogen geen slidings gemaakt worden en de bal mag niet boven heuphoogte komen.

S.V.F., C.D.W. en S.V.L. hebben hun handen ineen geslagen en inmiddels is er een groep van totaal 21 deelnemers. Iedere donderdagmiddag wordt er effe lekker gebald, waarbij ook het sociale aspect niet vergeten wordt. Om 13.00 uur komen we bij elkaar met een bakkie koffie, vanaf 13.15 gaan we aan de slag met een goeie warming up, om daarna een partijtje te spelen. Dit alles onder leiding van Pieter Barte, die ook verstand heeft van gezond bewegen en van pijnlijke spieren. Na afloop drinken we wat en dan komen uiteraard de prestaties en verdere sterke verhalen aan de orde. De kleedkamerhumor is ook op latere leeftijd nog een wezenlijk onderdeel bij walking footbal.

Zo af en toe spelen we toernooien en soms spelen we een wedstrijd  tegen een WF team uit de buurt. Opvallend is bijna altijd de prettige sfeer rondom deze activiteiten. Zo zijn we al bij Theole in Tiel geweest waar we zeer hartelijk ontvangen werden door veel “Molukse” mensen, waaronder Simon Tahamata. Zeer vriendelijk, een heerlijke lunch en gewoon heel prettig gevoetbald! En ook  bij JSV in Nieuwegein hadden we een leuk toernooi. En we hebben tegen het WF team van FC Utrecht gespeeld. Dit is een team wat al jaren bezig is als team, en toch verloren we maar met zeer geringe cijfers.

We spelen om de maand bij S.V.F. en C.D.W. Bij S.V.L. spelen we nog niet, omdat er tot op heden geen Langbroekse deelnemers zijn. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk en iedereen is van harte welkom. We hopen echt dat er vanuit het Cothens en het Langbroekse meer deelnemers zich aan gaan melden. Op 19 Juni spelen we een toernooi bij S.V.F. in Cothen, dit in het kader van het 75 jarig bestaan van deze mooie club. Het zou natuurlijk mooi zijn, wanneer ook een Cothens team mee gaat doen. Meld je aan bij Kees Mocking.

Ik kan iedereen mededelen dat dit een prachtige vorm van het voetbalspel is, om op latere leeftijd voetballend bezig te blijven zijn. Mocht je nou denken dat dit “een flauw aftreksel” is van het “normale” voetbal en dat het erg traag gaat allemaal, dan daag ik je uit om een keer mee te komen doen. Bewegen, aanbieden, een goeie pass geven en vrij zien te komen is erg belangrijk bij Walking Footbal. Oftewel: het is gewoon hartstikke goed voor je gezondheid.

We kunnen er kort over zijn: Walking Footbal is gewoon leuk en goed voor je lijf. En heb je nu nog twijfels? Kom dan gewoon een keer proef draaien op donderdagmiddag en meld je even aan bij mij.

Vriendelijke groet,

Kees Mocking