Verslag JSV Nieuwegein JO9-3 – SVF JO9-1

02 Dec 2019 | JO09-1

Op de woensdag van de training een verrassende melding in de groepsapp van het team. Een oplettende vader (ja, ja, scherpe Feyenoorders bestaan nog) appt dat het team midden in de lopende competitie alsnog “gepromoveerd” is naar de eerste klasse en we de komende weken nieuwe tegenstanders treffen. De beslissingen van de KNVB zijn soms onnavolgbaar maar deze wordt door zowel ouders, spelers als trainers met gejuich ontvangen en dank aan iedereen ook binnen SVF die daar zijn steentje aan heeft bijgdragen. Eerste wedstrijd is uit naar JSV Nieuwegein. De jongens zijn licht zenuwachtig, want wat kunnen ze verwachten. Op maandag hebben ze nog een berg zelfvertrouwen getankt, door maar nipt te verliezen van CDW JO9-1 (hoofdklasse). Maar we missen ook onze topscorer Dean die vandaag uitgeleend is aan JO10-1, gelukkig hebben we een waardige vervanger gevonden Sem de Gier van J09-2 komt na zijn eigen wedstrijd onze kant op. Om aan te geven hoe de wedstrijd ook bij de jongens zelf leeft, Dean “baalt” er stiekem best wel van dat hij niet mee kan nu, volgens zijn moeder. Zo erg blijkbaar, dat ook hij na zijn wedstrijd met onder tien met de hele familie nog afreist naar Nieuwegein. Iets wat nog heel goed voor hem blijkt uit te pakken, onze wedstrijd begint namelijk een half uur later dan gepland waardoor ook Dean zijn minuten nog kan maken en uiteindelijk… laten we de de uitslag alvast maar eens weggeven, de winnende 6-5 binnenschiet.

Maar voordat de wedstrijd begint is er duidelijk wat koud watervrees. Grote vereniging (spelen op veld 7C), fysieke grote tegenstander (oh nee dat blijkt een onder 10 team te zijn), kou (we waaien weg), “de 1e klasse (nu zal het wel heel moeilijk worden) publieke druk (alle ouders zijn er, soms met meerdere en ook een paar opa’s), geen idee maar we beginnen rommelig. De tegenstander gaat daar gelukkig ook in mee. Maar je merkt dat zij net ff scherper en slimmer aan de wedstrijd wat na een paar schermutseling ook resulteert in de 1-0. De 1-1 laat niet lang op zich wachten, schot van Tim 1-1.

Het scoreverloop geeft verder aan hoe spannend de wedsrijd was. Een goede wedstrijd was het van beide kanten zeker niet wel rommelig en, weer iets waar onze mannen aan moeten wennen, een harde wedstrijd maar de spanning vergoedt vandaag veel. Nieuwegein schuwt de duels niet en gaat er af en toe (te) hard in, phoe dat is wennen. JSV maakt de 2-1 wat weer snel beantwoord door de 2-2 en 2-3 beiden van Tim. JSV neemt het stokje dan weer over en komt terug tot 4-3. Via Tim en Dean loopt SVF uit naar 4-5 en vijf minuten voor tijd staat het dan 5-5, waarbij de komt van Dean ook weer een boost is voor het team. Uit een strakke pas van Rens tikt Dean professioneel de 5-6 binnen. De laatste drie minuten zijn een soort alles of niets van JSV die veel druk uitoefenen op het Cothense doel van Japser die keurig zijn doel schoonhoudt. In de allerlaatste minuut ontfutselt Bram nog op de achterlijn de bal van de JSV Keeper maar het lukt hem niet deze mooie actie te bekronen. Het mooiste moment wordt echter bewaard voor het moment van affluiten. Het hele team staat echt luid te juichen en elkaar te feliciteren. Ze voelen zonder uitzondering aan dat ze hard hebben moeten werken voor deze overwinning maar dat die wel 100% verdiend uit het vuur wordt gesleept doordat ze allemaal zijn blijven knokken voor elkaar. De eerste punten in de eerste klasse gaan mee naar Cothen.

svfjo9-1-jsv2

Is de werklust dan zaligmakend? Nee zeker niet maar het scheelt wel de helft. Tom en Sem de Gier (speelde en werkte prima mee, top!) laten zich goed gelden op het middenveld. Jasper keeped vandaag een hele degelijke wedstijd met een aantal mooie reddingen en goede spelhervattingen. Een van de lessen van de oefenwedstrijd tegen CDW was dat we veel alerter moesten zijn bij intrappen van de tegenpartij en brutaler als we zelf aan de bal zijn. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd, Bram bijvoorbeeld sprint de bal letterlijk voorbij zijn tegenstander en levert op die manier twee van zijn drie assists vandaag. Tim heeft zijn vizier op scherp qua schieten. Het verdedigend blok staat als een huis, Rens en Sem werken zich een slag in de rondte en zien toch nog mogelijkheden om af en toe mee op te komen en hun aanvallende acties te maken. Goed ook dat de verdedigers ook gesteund worden en rugdekking krijgen van Tom, Sem, Bram waar nodig. Week na week zie je het positiespel en voetbal er meer inkomen, mannetje pakken, vrijlopen en misschien wel het belangrijkste van allemaal elkaar coachen. Volgende wedstrijd: thuis tegen PVC, thuisvoordeel en hopelijk net zoveel spanning als vandaag!!