Van de voorzitter(s)

20 Jun 2021 | Laatste Nieuws

Aan alle leden van SVF, vrijwilligers, ouders en verzorgers.

Sinds maart 2020 werk ik (Erwin) thuis en worden afspraken in teams gedaan. Inmiddels is het week 66 en het einde lijkt in zicht te zijn. Gelukkig hebben we veel vertrouwen in de landelijke Corona cijfers. De vaccins werken en de weg naar ‘normaal’ lijkt open.

Deze week heeft het bestuur voor het eerste sinds maanden weer een vergadering in de kantine gehad. Dit voelde best wel een beetje onwennig maar het was gelijktijdig ook weer fijn om elkaar na zo lange tijd weer live te zien en te spreken. We vonden het ook belangrijk om bij te praten over de onderwerpen die ons dagelijks bezig houden. De gezondheid en thuis situatie zijn niet alledaagse zaken om over te praten maar wel belangrijk om elkaar beter te leren begrijpen.

Op de agenda stond een bijzonder onderwerp. Geholpen door een expert zijn we in gesprek gekomen over het besturen van je vereniging. Hoe zorg je ervoor dat je bij je taken blijft en neem je op het juiste moment je verantwoordelijkheid. Durf je een keer NEE te zeggen en hoe ga je om met vrijwilligers die vrijwilligerswerk als vrijblijvend zien.

Het is mooi om te zien hoe we als vereniging georganiseerd zijn. We hebben immers een commissie structuur. Enkele bestuursleden hebben meerdere commissie leden die deel uitmaken van de groep.

Een mooi voorbeeld is de commissie voetbalzaken. Anton zit in het bestuur maar hij kan het werk natuurlijk niet alleen en daarom wordt hij ondersteund door coördinatoren die verantwoordelijk zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen. Dit geldt ook voor de kantine van Sander, de PR en de onderhoudscommissie van Jan Willem. Zo dragen ze allemaal een steentje bij om SVF vitaal te houden.

Veranderingen zijn van alledag en zeker in een Coronaperiode. Wellicht is het je bekend dat Joyce als tweede penningmeester aan het einde van dit seizoen gaat stoppen. De taken van haar zullen moeten worden voortgezet en daarom zijn we op zoek naar een vervanger voor haar. De functie van PR voorzitter staat al langer op de vacature lijst. Ik (Erwin) vervul deze taak met veel plezier maar een nieuwe PR functionaris is zeer welkom.

De taken kun je pas goed invullen als je weet waar SVF voor staat. Welke kenmerken hebben we en waarom voelen zoveel mensen zich met ons verbonden. Als je weet wie je bent en waar je als club voor staat dan geeft dit houvast. Dit noemen we kernwaarden. Als wij met elkaar, dus bestuur en leden, kernwaarden belangrijk vinden dan kun je de ander hier ook op aanspreken.

We hebben maandag over kernwaarden gesproken en een vijftal waarden benoemd die we belangrijk vinden. Nu gaat het erom dat de ALV (het belangrijkste orgaan van de vereniging) deze waarden omarmt en dat we als vereniging deze kernwaarden uitdragen.

Naast Gelijkheid hebben we de volgende kernwaarden benoemd waarvan wij denken dat ze bij ons passen: Samenwerken, Respect, Sportiviteit en Transparantie.

Met alleen het opsommen van kernwaarden ben je er niet. Het moet uitgelegd worden en mensen moeten begrijpen wat je ermee bedoelt. Laten we met elkaar over de kernwaarden in gesprek gaan dan maken we een volgende stap als vitale vereniging. Dus als het zover is en we spreken elkaar weer in de kantine vraag dan ook eens hoe het met de ander gaat. Hoe hij/zij deze lastige periode heeft doorgemaakt. Maar vraag ook eens naar wat hem/haar met SVF verbindt en naar de kernwaarden van de vereniging.

Blijf gezond en snel tot ziens bij SVF.

Het bestuur van SVF