SVF tegen Vechtzoom onderuit in blessuretijd 1-2

31 Oct 2022 | Heren Zaterdag S.V.F. 1

Vandaag 29-10-22 de wedstrijd tegen vv Vechtzoom. Een club welke is voortgekomen vanuit onder andere D.S.O., de club waar we in het verleden met regelmaat Ries Cote tegen kwamen. Ries was ooit semiprof voetballer bij FC Utrecht, maar daarnaast was Ries werkzaam in het groen bij de gemeente Utrecht. Dit betekende dat Ries door de week bezig was met het veld in de Galgenwaard, waar hij dan in het weekend zelf op voetbalde. En zo kon Ries natuurlijk nooit bij een slechte wedstrijd de schuld neerleggen bij het veld, want dat had hij immers zelf geprepareerd… Diverse keren hebben we Ries ontmoet bij D.S.O., wat dus nu sv Vechtzoom geworden is. In de archieven van de Utrechtse Sportkrant kun je een mooi artikel lezen over deze oud FC Utrecht speler Ries Cote. Lees het hier (red).

Om precies half drie fluit scheidsrechter Faruk Akdeniz voor de aftrap, van wat later zou blijken een deceptie werd voor S.V.F. Nog nooit heb ik zo weinig aantekeningen gemaakt tijdens de wedstrijd, met name omdat er echt heel weinig gebeurde. In totaal zijn er hooguit vijf of zes doelpogingen geweest, met uiteindelijk drie doelpunten als gevolg. Om na afloop met Jesse Bongers te spreken, die vertelde: “volgens mij heeft het publiek naar een tenniswedstrijd zitten kijken”… En dat gaf wel in hoofdzaak aan wat voor wedstrijd dit was: bijna alleen maar lange ballen zonder enige mate van (goed) voetbal. En dat gold voor beide partijen, hoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat Vechtzoom met name in de tweede helft iets liet zien wat nog een beetje op voetbal leek. Toch kwam S.V.F. op voorsprong, omdat Rik van der Mispel in de 25e minuut een voorzet van Vince van Ee op juiste waarde schatte. Koppend verschalkte Rik de keeper van Vechtzoom in de korte hoek. Drie minuten voor rust moet onze keeper Marcel Laros met een prima redding de 1-0 stand tot ruststand handhaven, maar verder hebben we geen doelpogingen kunnen ontdekken.

De tweede helft was gewoon zeer matig van S.V.F. en dan druk ik me nog enigszins voorzichtig uit. Bijna niks lukte, ondanks dat de inzet er best wel was, maar we misten toch ook wel de 110 procent inzet welke nodig is om punten thuis te houden. Inzet is niet alleen “het snot voor je ogen werken”, inzet betekend ook bijvoorbeeld: “echt willen dat jouw pass bij jouw medespeler aankomt…” Het was gewoon niet goed genoeg vandaag tegen een ploeg die best wel voetballen kan, maar bij een grotere achterstand de koppies nog weleens laat hangen. Althans: dat vertelde hun leider voorafgaand aan de wedstrijd. Omdat de 1-0 stand heel lang op het bord bleef staan, begon Vechtzoom toch te geloven in resultaat. De goed leidende scheids Faruk Akdeniz trok er (met 9 wissels en enig oponthoud) terecht ruim 11 minuten blessuretijd bij, welke S.V.F. fataal werd. Een niet goed verwerkte voorzet van Vechtzoom werd op een fraaie manier tot doelpunt verwerkt. Nou vooruit denk je dan: eigenlijk ook wel verdiend voor onze tegenstander van vandaag. Maar wanneer dan door weer slecht verdedigen ook nog de 1-2 wordt gescoord, dan moeten we gewoon concluderen dat we vandaag toch wel erg slecht gepresteerd hebben.

Duidelijk is dat het gewoon zeer matig was vandaag. Oorzaken? Die zijn er volgens mij wel te vinden. “Het spel maken” is voor ons nou eenmaal een lastige zaak. Wij kunnen ons goed optrekken in wedstrijden waarbij we “het spel niet hoeven te maken.” Ook missen we op dit moment uiteraard circa 5 a 6 “vaste” basis spelers. En de jeugd vult dat op zich best redelijk goed op, echter wanneer er op enig moment dan nog 2 a 3 basiskrachten extra gewisseld moeten worden, dan kunnen 6 spelers vanuit ons tweede dit niet meer oplossen, ondanks het feit dat zij hun best gedaan hebben. Ook misten we wel een plan vandaag, zeker richting het einde van de strijd. Waar een aantal spelers er voor kozen om te trachten alsnog een goal te maken, leek het toch echt dat andere mensen daar andere gedachten op nahielden en er voor kozen de 1-0 (of de 1-1) over de streep te trekken. Zonde allemaal, want dit was toch niet nodig geweest, zonder Vechtzoom daarmee tekort te willen doen. Van harte aan Vechtzoom met de drie punten, echter we waren het er over eens dat een gelijkspel  de verhoudingen vandaag beter weergegeven had.

En toch ook wel weer een paar positieve zaken gelukkig: -de “concurrentie” heeft ook punten verspeeld, -het was een zeer sportieve wedstrijd zonder “gedoe”, – op zich een goeie scheids, hoewel ik vraagtekens had bij een overtreding op Gijs van Woudenberg binnen de 16 meter. “Niet genoeg voor een penalty” gaf Faruk aan, maar daar mogen we toch een andere mening over hebben…. Maar zeker was de scheids niet debet aan ons verlies vandaag, dat waren we gewoon zelf.

MOTM werd Marcel Odijk die als invallende rechtsback een goeie wedstrijd speelde. Van harte Marcel met de auto-wasbon van onze sponsor Was by Duurstede. En komende zaterdag dan maar proberen punten te pakken tegen/bij Cobu Boys. Aanvang 14:30 uur op sportpark Zielhorst in Amersfoort.

Foto’s van Wim Terwint staan in een album.

Groet, Kees