SVF is het even kwijt

05 Dec 2022 | SVF 1

Het begon allemaal zo goed dit seizoen, tot het moment dat we de eerste periode konden pakken. Daar ging echter onze tegenstander van vandaag (SVMM) mee aan de haal.

Als ik aan SVMM denk, dan denk ik altijd weer terug aan de tijd dat we met een 13 a 14 tal (gemiddeld 8-jarige) “welpen” op de fiets richting Maarn trokken, om te gaan voetballen. Voorop fietste Piet Zumbrink en als “slot op de deur” helemaal achteraan kwam dan Antoon Odijk. Niet mauwen en gewoon de Maarnse berg over met een fiets waarvan je maar af moest wachten of deze de berg kon trotseren.  Het mooie van een berg is: dat je er weliswaar eerst tegenop moet, om er daarna weer af te mogen….. 😊 Afijn…., mooie tijden waren dat, want zo was je wel zo ongeveer een halve zaterdag onder de pannen. En zolang we “bij de voetbal waren”, haalden we geen beroerdigheid uit zei mijn moeder altijd. Ik zit me nu ook af te vragen wat de verschillen zijn met de huidige tijd. Nu worden er vaak kinderen gedropt op ons sportpark om door S.V.F. vrijwilligers bezig gehouden te worden, maar ik vraag me nu wel af: was het vroeger anders dan??

S.V.M.M. – S.V.F. was dus de affiche van vandaag, een strijd om bovenin mee te blijven doen. Het was koud, maar gelukkig stond er weinig wind tussen de vele Maarnse bomen in. Het eerste half uur waren de teams aan elkaar gewaagd, hoewel S.V.F. toch wel degelijk de betere mogelijkheden kreeg. Bart van Dijk, Rigino Odijk, Vince van Ee en ook Freek Scherpenzeel kregen kansjes om te scoren. Kansjes! waren het inderdaad, maar toch. Een echte kans kreeg Rik vd Mispel die in de 14e minuut alleen op de keeper af kon gaan. Helaas is scoren op dit moment een lastig verhaal voor S.V.F., want het is niet de eerste wedstrijd dat we onszelf hierdoor gewoon veel te kort doen. Ook nu weet Rik de bal niet in het netje te krijgen en is een corner het maximale. Na het eerste half uur neemt SVMM het initiatief duidelijk over. Zij beschikken over een goeie ploeg met een stevig centraal duo en een lepe spits. En ook hun middenveld laat gedegen en best goed voetbal zien met de nummer 6 als één van de betere voetballers vandaag. In de 31e minuut volgt er voor mij een fout van de scheidsrechter. S.V.M.M. krijgt een vrije bal te nemen, waarbij de bal gespeeld wordt en S.V.F. verdedigers deze bal onderscheppen. Niks mis mee volgens mij, maar scheids Leemkuil had volgens mij niet goed opgelet en liet de vrije bal opnieuw nemen. Uit deze vrije trap scoorde S.V.M.M. de 1-0, ook omdat het er verdedigend gewoon niet goed uitzag. Of het muurtje stond niet goed, óf Marcel stond niet goed, óf de muur was lek, maar zo’n bal mag er daar gewoon niet ingaan natuurlijk. Rust met een 1-0 stand en warme chocomel in de kantine, omdat de koffiebonen op waren…

S.V.F. begint best goed aan de tweede helft, echter het scoren blijft een probleem op dit moment. Bart doet zijn best, maar zit niet echt lekker in de wedstrijd. En toch krijgen we in de 70e minuut een giga kans op de 1-1. Mick vd Bildt speelt Rik aan en Rik heeft de bal voor het inschieten. De keeper was geheel uit positie, maar op onverklaarbare reden legt Rik de bal op de paal en deze stuit enigszins verbouwereerd via de buitenkant het veld weer in. En zo worden ook vandaag weer de details heel erg belangrijk. Najib krijgt nog een mogelijkheid en kopt ook nog een keer op de lat en zo wordt er dus door S.V.F. vandaag wéér niet gescoord. Dat doet SVMM nog wel een keer door de lepe spits Polle Westbroek. De hele wedstrijd werd Polle goed in bedwang gehouden door Gijs de With en Jesse Bongers, echter in de 80e minuut weet hij toch met een slimme actie Marcel te passeren.  SVMM verdubbeld dus de voorsprong en de wedstrijd is gespeeld weten we. Ook SVMM schiet nog een keer op de paal en zo blijft het na circa 95 minuten 2-0. En zo zien we dat in veel wedstrijden de details heel belangrijk zijn. Dat merken we trouwens ook bij deze WK: heel lang gaan wedstrijden gelijk op, tot het moment dat er een detail niet goed uitgevoerd wordt. En natuurlijk: doelpunten ontstaan alleen maar na fouten, het jammere is dat wij er de laatste wedstrijden teveel maken….. en daarnaast te weinig scoren.

Laat duidelijk zijn: SVMM verdiende de overwinning, zij voetbalden net iets beter dan S.V.F., maar een gelijkspel had zeker ook gekund. Maar ja…, dan moeten we wel gaan scoren en minder fouten maken. “Zitten we in een wak?” vroegen we aan Rigino Odijk in het intervieuwtje na de wedstrijd. Zeker na de verspeelde punten in de laatste vier wedstrijden zijn we gekelderd naar de 7e plek op de ranglijst. En ook laat die ranglijst zien dat (het niet) scoren ons probleem is. Het kan alleen maar beter denk ik dan maar, te beginnen aanstaande zaterdag tegen Faja Lobi-KDS. Voor ons bijna altijd een leuke tegenstander. En dat vond ook Rigino: “lekker blijven werken, sfeer goed houden en dan komen de punten zeker weer!” was zijn antwoord. En dat geloof ik ook wel, samen met Rigino en vele anderen. MOTM wordt Najib, die na zijn blessure laat zien belangrijk te zijn voor dit team. Van harte met de bon van Was by Duurste Najib.

Op de leiding was niet veel aan te merken, hoewel ik blijf vinden dat scheids Leemkuil een fout maakte bij het eerste doelpunt van SVMM, om reden dat hij zelf niet goed oplette. Echter: dat was zeker niet de reden van het verlies, want dat kwam door onszelf en door een net iets beter SVMM. Kortom: scheids en assistenten lieten best een goeie partij zien. Op naar de laatste wedstrijd van vóór de winterstop, zaterdag thuis om 14.30 uur tegen Faja. Het zou mooi zijn wanneer we daarbij in grote getale aanwezig zijn. En dan kunnen we zeker in de derde helft scoren…  Zin in! 😊

Groet, Kees