SVF houdt het lang spannend tegen Candia ’66

02 May 2022 | Heren Zaterdag S.V.F. 1

“Of mijn verslag een keer een beetje korter zou kunnen”, was de vraag van mijn jongste broertje. “Ze zijn wel mooi, maar ook wel lang…” was zijn opmerking. Nou Gerard: deze keer zal ik je een keer ten dienste zijn, maar dat dan ook meteen maar 1-malig….. ?

Zaterdag 30 april 2022 en aan de orde was de wedstrijd in Rhenen. In de thuiswedstrijd werden de punten gedeeld met 2-2, maar ook toen liet Candia al zien dat ze beschikken over een zeer goed voetballende ploeg. Candia is een club waar ik zelf nooit tegen gevoetbald heb, althans: ik heb er in ieder geval geen actieve herinneringen aan. En zo kunnen we mijn “vaste alinea” over het weerzien van bekenden deze keer overslaan.

Vandaag weer eens op kunstgras dus, hetgeen zéééér nadelig is voor een club als S.V.F…? Maar dat is een geintje zullen jullie begrijpen, hoewel…??

We begonnen nog goed, ondanks dat Candia binnen 10 minuten al drie corners mocht nemen. Terug zakken tot op de middellijn leek het devies, om in de omschakeling (vroeger heette dat “counter”) gevaar te stichten. En dat gebeurde ook met bijvoorbeeld 2 a 3 keer de best dreigende kopballen van Bart bij hoge voorzetten. Dit nog zonder resultaat, totdat Nick op snelheid de buitenspel kon ontlopen en zijn actie afrondde met een zeer goed doelpunt.  0-1 en heel even was Candia een klein beetje van slag. Helaas overkwam dat ook Jesse, want met een “volledig mistasten” bij een scrimmage voor ons doel wist Candia de gelijkmaker te scoren. Jesse die trouwens verder niks te verwijten valt, want hij speelde samen met zijn “achterhoede companen” een goeie wedstrijd. En dat doet Jesse al langer dan alleen vandaag…..

Candia gaat nog beter voetballen en de druk op het doel van Marcel wordt steeds groter. Een corner verhouding van 10 stuks voor Candia en 2 voor SVF, laten de veldverhoudingen duidelijk zien. Paal en lat en uitstekend keeperswerk door Marcel, zorgen er voor dat we met 1-1 de rust halen.

In de tweede helft zet het spelbeeld zich gewoon door. Candia valt aan met goed voetbal en SVF verdedigd naar vermogen. Ook in deze wedstrijd laten onze mannen voor de zoveelste keer zien dat strijd, werklust en passie, sterke punten zijn van onze ploeg. We geven ons niet snel gewonnen en dat compliment is terecht. Behalve tegen Schalkwijk (zelfs thuis op ons kunstgras) mogen we gerust zeggen dat SVF nooit verzaakt in arbeid en werklust. In de 52e minuut wordt een speler van Candia te laat in zijn opmars belemmerd en met een fraai schot in de kruising spat de bal in het net achter de deze keer kansloze Marcel. 2-1 voor de thuisclub en gezien het spelbeeld is de strijd dan wel beslist. Althans………: dat weet je met SVF eigenlijk nooit, want in de blessuretijd wordt Mick bij een counter gevloerd binnen de 16 meter. Ik meende toch duidelijk te zien dat de scheidsrechter naar de stip wees. Om onduidelijke redenen legt hij de bal alsnog op 10 centimeter buiten de 16 meter lijn, voor een vrije bal. Niet alleen om deze beslissing moet ik helaas melden dat we weer mochten beschikken over een zeer zwakke arbiter. Het zal misschien wel eentonig klinken, maar ik kan er toch echt niets anders van maken. Op 40 a 50 en soms zelfs 70 meter afstand het spel volgen en je heel erg bezig houden met het telkens overnieuw laten ingooien “twee meter terug……,” dan moet je gewoon accepteren dat je kritiek krijgt. Laat duidelijk zijn dat hij dit van twee kanten deed en dat de scheids geen enkele invloed had op de zeer terechte uitslag. Candia verdiende volledig de overwinning, met goed voetbal en vele scoringsmogelijkheden.

Maar ja…, we weten dat de voetbalwetten soms anders zijn. Het had natuurlijk eigenlijk gewoon een penal moeten zijn in de 92e minuut en dan had Candia het puntenverlies aan zichzelf te wijten gehad. Dat gebeurde dus niet en zo eindigde deze wedstrijd in een (nogmaals) volledig verdiende 2-1 voor Candia, welke uitslag ook zo maar veel groter had kunnen zijn. Oftewel: mochten wij de niet gegeven penalty binnen geschoten hebben met een 2-2 als eindstand, dan zou dat wel een zeer fors gestolen punt geweest zijn. En aan diefstal doen we niet bij SVF… ?

Conclusies: Goeie ploeg heeft Candia en best vreemd dat zij niet hoger op de ranglijst staan, weer keihard gewerkt door het gehele team van SVF met uitblinkers voor mij: Marcel, Jesse en ook Nando, een goeie Bart en vooral ook Nick deze keer, zééér matige scheids (goed is goed en slecht is slecht), best veel publiek daar bij Candia, prima linesman aan beide kanten, MOTM Marcel met de auto-was-bon voor Was by Duurstede.

We gaan verder met komende tegenstander DVSA thuis om 14:30 uur.

Zo kort genoeg Gerard…..??

Foto’s van Wim Terwint staan in een album.

Groet, Kees