SVF dames pakken direct eerste overwinning in bekerduel

29 Aug 2016 | SVF VR1

Afgelopen zondag was het dan eindelijk weer zover, de start van de voetbalcompetitie voor de dames van SVF. Dit weekend kon eigenlijk sowieso al niet meer kapot, door een zeer geslaagde Voetbalkriebels 2.0 White Edition, georganiseerd bij SVF door de dames die opereren onder de lieftallige naam ´poesjes´.  Dat dit zijn uitwerking binnen de vereniging heeft blijkt niet alleen uit de enorme toename van dames die zich aansluiten bij dit team, maar ook is er zaterdag gestart met het eerste (stoere) meiden team bij SVF die zelf bedacht hadden om voortaan als ‘kittens’ door het leven te gaan.

Tegenstander Vriendenschaar kenden we nog van vorige seizoen, we behaalden daar na 7 verloren duels op rij ons eerste punt, maar moesten vervolgens thuis onze meerdere in hen erkennen.  Met maar liefst 5 wissels startten wij deze wedstrijd op het hoofdveld van Vriendenschaar. De gevreesde nummer 9 van Vriendenschaar (in Cothen goed voor 2 doelpunten) werd direct  gekoppeld aan Maaike en kon geen ‘potten’ breken. Aan de andere kant de uitstekend debuterende Suus, de enige verdediger, voor zover mij bekend, die de hardste (nette) ingrepen doet met de liefste glimlach op haar gezicht. Het fysieke spel van SVF in combinatie met de uitgekiende steekpassen van Mariska legde Vriendenschaar volledig aan banden. Minimaal 3 opgelegde kansen werden niet benut omdat het vizier van Debbie en Kirsty nog niet helemaal scherp stond, maar je wist vanaf minuut 1 dat dit wel goed zou komen. Een prachtige bal achter de verdediging door nummer 10 Mariska en recruiter Charona stond oog in oog met de keepster. Zij liet zich niet afleiden door de ‘opskeer’ en tikte feilloos in. De treffer werd gevierd alsof de beker al binnen was, dat zegt natuurlijk alles over de sfeer binnen het team die haar deze treffer zo hard gunde. Toeval of niet, maar thuis tegen deze club maakt Charona afgelopen seizoen ook haar eerste treffer, uit een strafschop.  Een ander toeval was minder prettig….  Ook nu moest Debbie door een keihard ingezet ‘blok’ geblesseerd het veld verlaten, vorig jaar raakten we Debster tegen Vriendenschaar ook te snel kwijt.

Waar vorig jaar iedereen zo aangeslagen was door het uitvallen van onze superspits, werd dat nu omgezet in nog meer strijdlust. Vriendenschaar snakte naar de rustpauze en wist dat ze niet meer uit de klauwen van deze poezen zouden ontsnappen.

In de rust was er eigenlijk weinig te vertellen, behalve dat we snel de 2e zouden moeten scoren om een gemakkelijke middag te krijgen. Vriendenschaar zette direct na de rust stevig aan en we werden terug gedrongen. Dat zij meester waren in het versieren van vrije trappen wisten wij, hoewel een vangbal van Loes natuurlijk echt een vrije trap tegen oplevert. Door het wisselen was onze organisatie een beetje van slag en moest Simone de longen uit haar lijf schreeuwen om iedereen op positie te houden. Na een gevaarlijke actie (bal op de paal) en wat corners tegen te hebben overleefd, konden we in de drinkpauze wat rechtzetten. Een extra middenvelder en 2 in plaats van 3 spitsen bleken goed uit te pakken, Annet hield Mariska uit de wind en onze 2 spitsen bleven ongrijpbaar. Uitstekend doorjagen van onze ‘sleur’ spits Melissa bracht de beste speelster van Vriendenschaar zo in de war dat ze maar op haar eigen goal terugspeelde en onze 2-0 verzorgde. Het verzet was gebroken en er was tijd om wat nieuwe varianten uit te testen, wat wil een coach nog meer?!?

Respect voor al het geduld en begrip van de dames, 5 wissels is een luxe maar betekent ook wat vaker aan de kant staan, maar ook beslist vaker punten pakken. Dank ook voor Thijs en Manouk voor de logistieke ondersteuning (vlaggen en waterdragen), je wint altijd als team!!

Volgende week Zondag 14.00 bent u allen uitgenodigd om de wedstrijd tegen 4e klasser Aurora 1, thuis bij SVF te komen kijken. Wederom voor de beker, waar Aurora afgelopen Zondag ’t Goy 2 met 4-0 versloeg. Bij winst of gelijkspel zijn we verzekerd van ‘overwintering’ in de beker. Maar aan gelijkspellen doen de poesjes van SVF niet meer dit seizoen. Tot Zondag 4 september!

Hans de Ligt