Spannend voor SVF Dames1

24 Apr 2017 | Dames zondag, SVF VR1

Zondag 23 april stond de inhaalwedstrijd tegen Hooglanderveen van 2 weken geleden op het programma. Precies 16 dames, dus 5 wissels. Aan de dames die deze wedstrijd hebben laten schieten, wil ik langs deze weg een compliment maken. Doordat zij (op tijd) hebben afgezegd, hoefden we deze keer niemand teleur te stellen, dat is echte teamspirit. Ik realiseer me meer en meer dat het zo aan het einde van het seizoen niet altijd meevalt om deze spirit vast te houden en ben dan ook super trots op dit team en wederom nodig ik dames uit de regio van harte uit om zich aan te melden om volgend seizoen een 2e team mogelijk te maken.

Wij blijven, in tegenstelling tot de heren 1 en 2 selectieteams, gewoon op de zondag spelen. Misschien staat niet iedereen er bij stil, maar dit was de een na laatste wedstrijd die we spelen waarbij ook het eerste en tweede van de heren thuis spelen. Op 7 mei staat een historisch moment voor SVF op de agenda, namelijk de laatste zondag wedstrijd voor de beide heren selecties. Ik ben erg benieuwd en tegelijkertijd ook bezorgd hoe die voetbalzondag er straks uitkomt te zien, niet alleen organisatorisch maar vooral ook qua sfeer. Een extra reden om meerdere damesteams op de been te brengen, waarbij het bestuur tijdens de ALV heeft aangegeven medewerking te gaan verlenen, helaas niet onvoorwaardelijk, maar langs deze weg nodig ik hen graag nogmaals uit om niet op voorhand opties uit te sluiten; er is goed naar de ‘vlaggendragers’ heren en hoogste jeugdteam geluisterd en een ingrijpende stap gezet, ook onze dames worden immers aangemerkt als vlaggendrager en daarmee dus evenveel recht om hun wensen, democratisch te laten vervullen.

Achter de schermen wordt er dus keihard gewerkt door de begeleiding van de dames om het seizoen 2017/2018 flink uit te gaan pakken, de echte strijd moest vandaag natuurlijk worden geleverd op het veld. Hooglanderveen had blijkbaar nog een appeltje met ons te schillen. Over de uitwedstrijd en beladen sfeer destijds zal ik niet teveel woorden vuil maken, maar aan alles merkte ik dat onze dames zin hadden om de mouwen eens lekker op te stropen!

Na een paar weken met wisselend succes 3-4-3 te hebben gespeeld, werd er vandaag toch weer gekozen voor de oude vertrouwde 4-3-3 opstelling . De eerste 30 minuten werden we behoorlijk zoek gespeeld, maar wisten door goede strijd en een uitstekende (onpartijdige leiding, dat was uit beduidend anders) de schade te beperken tot een 0-1 achterstand. Was het toeval of was er echt over nagedacht? Maar met nog 15 minuten voor de rust en 15 minuten na de rust tot de volgende 5-voudige wissel, besloot ik 5 van onze betere spelers naar de kant te halen en onze 5 strijders, Loes, Angela, Suus Jansen, Annet en Emmeke in te brengen. Het waren nog even 15 angstige minuten, waarbij we met de billen samengeknepen de rust haalden. Een prima moment om van de dames die er al 45 minuten op hadden zitten en eerder genoemde strijders te vragen om nog even 15 minuten vol te gaan, geïnspireerd door de 2e verlening van Ajax tegen Schalke afgelopen donderdag 😉

Een kwartier ‘beuken’ dus, tegen deze jonge ploeg met een ijzersterke spits. Groot respect voor het hele team en zonder daarmee iemand te kort te willen doen, werd deze strijd aangevoerd door Romy, die daarmee onbetwistbaar de ‘Best-Ellen’ van de wedstrijd was en de spits van Hooglanderveen verder ‘Jordy-waardig’ van scoren afhield. Precies na 60 minuten een corner voor SVF, tijd om onze uitgerust en getergde spelers, Amy, Debbie, Annick, Marinde en Maaike in te brengen. Amy neemt de corner direct en onze Suus Jansen scoort haar eerst goal!!! 1-1 en wat een feest daar op het veld, dik en dik verdiend Suus!!

Het spel kantelde meer in ons voordeel en na wat pijntjes hier en daar konden Melissa, Mariska en Romy opnieuw voor de laatste minuten en een eventuele stunt het veld in komen. Er werd nog wel gescoord door Amy, maar 2 medespeelsters stonden buitenspel, doen we absoluut niet moeilijk over want een gelijkspel was terecht. Volgens mij heeft iedereen veel plezier beleefd vanmiddag en voelde dit een beetje als overwinning.

We gaan ons opmaken voor Hercules uit, die we graag onder onze 4e plaats willen houden en op de slotdag 7 mei dus, Hoogland thuis. Daarnaast gaan we 20 mei weer proberen een benefietwedstrijd te organiseren bij SVF, eind van de (zater)dag, die in het teken staat van de SamenloopVoorHoop. Het is dan een jaar geleden dat we tijdens dit prachtige evenement in Cothen het leven vierden en stil stonden bij het verdriet van mensen om ons heen.

Kortom we sluiten het seizoen af in stijl en hopen dat volgend seizoen kan worden ingezet op de stijgende lijn qua niveau en ook wat betreft het stijgende aantal speelsters, in ieder geval tot ziens op 7 mei!!

Hans de Ligt

Klik op de foto voor het hele album