Scheidsrechter laat Austerlitz en SVF verbouwereerd achter na staken wedstrijd.

09 Feb 2024 | Laatste Nieuws, SVF 1

Het werd een rare donderdagavond in Austerlitz, waar twee echte dorpsclubs er zin in hadden om een leuke pot voetbal te spelen. En er stond best wat op het spel, want in punten kon Austerlitz (bij winst) op gelijke hoogte komen met SVF. Ondanks het zeer matige weer waren we met een aantal SVF supporters richting   deze “Zeister enclave” getrokken, waar het bijna altijd gezellig is. Echte Austerlitzer Puck Steenhuizen had voor de warmte gekozen, want Puck bleef lekker in de kantine van Austerlitz om prijzen te pakken bij het klaverjassen. Achteraf een wijs besluit.

De scheidsrechter van dienst deze avond had er kennelijk iets minder fiducie in. Toen de beste man het veld betrad, meldde hij al heel snel zijn bedenkingen over de situatie. Het veld “zou niet goed bespeelbaar zijn” was zijn mening en de lijnen waren niet goed zichtbaar. Er ontstonden vele meningen van vele mensen, waarbij de indruk aanwezig was dat de scheids er eigenlijk niet zoveel in zou hebben. Ook zou hij bang zijn dat hij nu zijn trein van 23.00 uur naar huis niet zou kunnen halen. Maar uiteraard weet niemand de precieze redenen van de weifelende arbiter en ik ga me ook niet wagen aan mogelijk foutief uitpakkende suggesties. Dat Austerlitz er juist wél zin in had, liet men blijken door alsnog de kalk-kar uit de berging te halen en alsnog de zaken wat op te lichten. Afijn: een kwartier later dan de bedoeling was kon alsnog gestart worden.  Het werd een korte wedstrijd en daarom ook een kort verslag…….

SVF trad aan met een behoorlijk gewijzigde opstelling. Sterkhouders Marcel Laros, Rik vd Mispel, Gijs de With en ook Sander Mocking moesten verstek laten gaan, hoewel Gijs en Sander nog wel op de bank plaats hadden genomen. En zo kreeg bijvoorbeeld de jonge Luc Dotman de kans om vanaf de start zijn kunsten te laten zien. Het eerste kwartier was duidelijk voor SVF, want Austerlitz werd behoorlijk onder druk gezet. De eerste echte kans is echter voor Austerlitz, want in de omschakeling zijn met name spitsen Sem van Stijnvoort en Olaf Prins erg gevaarlijk. Het voetbal na een kwartier is van beide ploegen niet best. Veel balverlies en vooral vanuit SVF heel veel twijfel bij de doelpogingen. Daar is Austerlitz kordater in, want na 25 minuten wordt er niet goed verdedigd en komt de 1-0 opo het bord.

Direct daarna creeert Luc Dotman zijn eigen 120% kans. Hij onderschept een uittrap van de keeper en kan alleen op doel af. Het enige wat Luc nog hoeft te doen is de bal in het bijna lege doel schieten, maar dat doet hij langs de verkeerde kant van de paal. Ook Gijs van Woudenberg laat een grote kans onbenut en zo doen we onszelf weer eens lekker tekort. Toch blijft Gijs lekker bezig, want ook vandaag laat hij weer zien hoe goed hij eigenlijk wel kan voetballen. Na een sublieme passeeractie weet hij Wahib vrij voor het doel te zetten en Wahib zorgt voor de gelijkmaker. Met 1-1 gaan we rusten en de scheidsrechter doet het eigenlijk geeneens slecht. Wel zorgt de beste man voor irritatie, want de pietluttigheid bij diverse beslissingen voert toch wel de boventoon. Maar oké, dat is kennelijk zijn  manier van een wedstrijd leiden en dat is zijn goed recht. SVF krijgt nog enkele goeie mogelijkheden om op voorsprong te kom en, waaronder bijvoorbeeld Jesse Bongers. We scoren echter niet en dan al blijkt Austerlitz beter in de wedstrijd te komen. Zeven minuten na de rust uit zich dat in een diepe bal welke daarna vanaf de rechter Austerlitz vleugel voorgezet wordt op Olaf Prins. Die bedenkt zich geen moment en knalt resoluut de bal onhoudbaar achter Lars Odijk. Gewoon een fraaie goal, waarbij er bij ons veel te weinig druk werd uitgeoefend op: 1) het middenveld en 2) de rechtsbuiten van Austerlitz. Het spel blijft op en neer gaan, waarbij SVF toch niet goed raad weet met de snelle omschakelingen van Austerlitz. Hun spitsen blijven gewoon voor gevaar zorgen, waar het bij SVF stokt in de resoluut-heid. Te veel lopen met bal is gewoon niet handig op een inmiddels slecht geworden veld.

De scheids blijft volharden in pietluttigheid. Waar beide ploegen eigenlijk alleen maar lekker dóór willen voetballen, wordt men vaak terug gefloten voor in hun ogen “onzinnige” fluitsignalen. Toch is en blijft het zeer sportief en wordt gewoon veel geaccepteerd. Heel bijzonder is het dan ook wanneer de scheidsrechter circa 23 minuten voor het einde de wedstrijd staakt. Er lijkt gewoon geen enkele aanleiding voor te zijn bij beide teams, maar kennelijk ziet de beste man dit anders. We gaan dan maar naar huis, in grote vertwijfeling waarom dit is gebeurd.  Thuis gekomen zit ik me nog steeds af te vragen waarom de wedstrijd niet gewoon uitgespeeld is. Nog maar een keer naar voetbal.nl op mijn mobiel en plotseling zie ik staan: “wedstrijd gestaakt vanwege weersomstandigheden……..” en mijn verbijstering wordt eigenlijk alleen nog maar groter.

Ik ga er hier verder maar niet teveel over zeggen, de KNVB heeft het laatste woord. Wel is er een sportieve wedstrijd gestaakt vanwege weersomstandigheden, waarbij dat in mijn beleving in het geheel niet nodig was.  Stand op dat moment 2-1 voor Austerlitz en we zullen nog wel een keer terug moeten komen voor circa 20 a 25 minuten. Jammer, maar helaas. Gezien de sfeer deze avond tussen deze twee ploegen zou ik het me voor kunnen stellen dat we daarna nog een drie kwartier lekker oefenen tegen elkaar.

MOTM ondanks dat hij niet scoorde: Gijs van Woudenberg met als goeie tweede (ook ondanks dat hij niet scoorde) Luc Dotman. Over 1,5 week thuis tegen VVZ, maar dan ben ik er vanwege vakantie effe een keer niet bij 😊

Groet, Kees