S.V.F. op weg naar gasloos

10 Dec 2017 | Laatste Nieuws

Wat doe je als je als vereniging de boilers voor de douches moet vervangen. Als bestuur  vergaar je dan informatie wat het beste is en wat de kosten zijn voor zo’n investering. Rob Balk van Loodgietersbedrijf Rob Balk werd geraadpleegd. Dit gesprek leidde al gauw naar het begrip zonne-energie. Rob heeft al vele jaren goede ervaring met het bedrijf Solvis uit Braunschweig Duitsland.
Zijn gedachten gingen uit naar de SolvisMax 950.

Met deze installatie is zorgeloos, zuinig en schoon verwarmen gegarandeerd voor de toekomst met behulp van zonne-energie. Een groot voordeel is ook dat uitbreiding en wijziging op duurzame energie te alle tijden mogelijk is. De huidige C.V. ketels waren nu nog niet aan vervanging toe, maar zijn inmiddels wel 12 jaar oud. Op het tijdstip dat deze vervanging er moet komen, kan de SolvisMax , zonder problemen gekoppeld worden met b.v. een warmtepomp 010.

Ook een groot voordeel is dat een daling van de energiekosten een feit is. Daarnaast biedt Solvis een unieke 5 jaar werkingsgarantie op de SolvisMax – componenten en 10 jaar op collectoren, behuizing en opslageenheid. Buffers van een installatie die 25 jaar geleden gebouwd is werken nog steeds. Dus een zeer gedegen installatie.

Ik hoor u al zeggen:”Wat kost dit wel niet”.
Een sponsoring van het ondernemingsfonds Wijk bij Duurstede en een subsidie van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland maken het mogelijk dat  S.V.F. deze investering  op verantwoorde wijze aan kan gaan.

De uitvoering van dit project is zeer uniek. Twee Cothense bedrijven, Loodgietersbedrijf Rob Balk en Loodgietersbedrijf  Van der Mispel hebben dit ter hand genomen en de installatie werkt inmiddels.

Tot slot betekent dit voor Cothen een uitbreiding van duurzame energievoorziening en draagt SVF bij aan de ambitie om Wijk bij Duurstede klimaatneutraal te maken voor 2030.

Voor geïnteresseerden, om te kijken naar het verloop van de opbouw van deze installatie verwijs ik naar het fotoalbum.

Wim Terwint