Prachtige indeling SVF 1 met diverse echte dorpsclubs!

11 Jul 2022 | Laatste Nieuws

Toen ik de nieuwe indeling zag van ons vlaggenschip bij S.V.F., werd ik daar behoorlijk vrolijk van. Ondanks dat ik niet alle clubs goed ken, heb ik ze wel even opgezocht uiteraard. Wat mij opvalt is dat het in hoofdzaak gaat om echte dorpsclubs. We lopen er maar even doorheen en dan begin ik met Austerlitz. We hebben daar eerder tegen gevoetbald en ervaren als een leuke club. Met het oude vierde elftal hebben we daar ooit wel Sjakie Woudenberg een keer moeten ontzetten, maar dat zullen ze daar wel niet meer weten hoop ik……. Cobu Boys ken ik niet maar de naam zegt me wel wat. Amersfoort is ook geen wereldreis, dus benieuwd naar hun club met ook hun accommodatie. Echt leuk om weer nieuwe clubs te kunnen ontmoeten. DVSA is natuurlijk een oude bekende, ben benieuwd wat voor team zij op de been gaan brengen met hun nieuwe trainer William Bouman. Ook Eemboys uit Baarn  is een nieuw gezicht, na enig speurwerk zie ik dat het een kleine vereniging is met 2 seniorenteams, 1 x een 45 plus team en 2 jeugdteams. Wel een zaalteam erbij, maar een kleine club dus vanuit Baarn. Leuk om daar ook eens te kunnen kijken.

Faja-Lobi is dan weer een oude bekende. Waar ik heb begrepen dat andere clubs daar nog weleens lastige wedstrijden gespeeld hebben, hebben wij aan voetballen tegen deze club eigenlijk alleen maar goeie herinneringen. Prettige mensen en een club boven op het dak van IKEA Utrecht waar je altijd ook lekkere broodjes kunt kopen. Ook ’t Gooi is een oude bekende, maar dan praten we toch echt wel over 40 a 45(of misschien wel 50!) jaar geleden. Destijds zijn er wel belangrijke wedstrijden met deze tegenstander uitgevochten. Benieuwd hoe zij er nu voor staan voor wat betreft sportpark enz.

Oranje-Wit kennen we, dus dat hoeft geen nieuws te zijn. Hoewel: het is ieder jaar wel een verrassing met wat voor elftal zij nu weer te berde komen. Maar ook hier weer een dorpsclub waar ik zelf vroeger veel van gewonnen heb ?Maar wat ik al zei: dat kan ieder jaar anders zijn bij deze club. Bijzonder dat zij zich nog altijd zelfstandig staande houden, naast hun buren Musketiers in een toch relatief klein dorp. OSO had ik echt nog nooit van gehoord en is dus voor mij volledig nieuw.  Een club uit Loosdrecht met 2 senioren elftallen en ze spelen op het Jagerslaantje in Hilversum. Erg benieuwd naar deze club.

En  dan weer een paar “traditionele” clubs: Schalkwijk en SVMM. Vergelijkbare dorpsclubs met ons cluppie, dus dat kunnen weer leuke duels worden met behoorlijke publieke belangstelling. Geen Hans van Echtelt cup dit jaar, maar we gaan Hans zeker weer ontmoeten bij de derby’s met Schalkwijk en bovendien gaan we weer verslagen uitwisselen. (kijken wat jouw FC Utrecht er nu weer van gaat brouwen Hans…) SV Vechtzoom heb ik wel van gehoord, maar ik ken ze niet echt. Ik zie dat (wijlen) Paul Verweel hier een behoorlijk vinger in de pap heeft gehad, net als destijds bij vv Hoograven en dat kon je aan Paul wel over laten. Paul was een bijzondere en vooral wijze man, die heel erg bezig was met mensen bij elkaar brengen. En zo heeft Paul bij deze clubs veel goed werk verricht. Dus….: ook ballen tegen  SV Vechtzoom met vaak zeer technische spelers.

En dan VIOD in Tienhoven. Wel van vernomen maar daar nog nooit gespeeld.  Een behoorlijke grote dorpsclub zie ik bij zoekwerk en ze hebben derhalve keuze genoeg om een goed team samen te smeden. Wist je trouwens dat S.V.F. ooit deze naam V.I.O.D had? In 1929 is ooit in Cothen de voetbalclub VIOD opgericht Vooruit Is Ons Doel. (Ik weet trouwens niet wie zijn voorruit het doel was, maar zo werd het niet bedoeld geloof ik) In 1930 ging men met VIOD competitie voetballen en toen bleek (heb ik mij laten vertellen) dat er in de KNVB reeds een club was die VIOD heette. Ik vermoed dat dit de club uit Tienhoven was, hoewel ik ook weer zie dat zij pas 50 jaar bestaan. Afijn, in ieder geval weer een leuke dorpsclub erbij.

Als laatste VSC. Een club met historie, ook voor ons. VSC is een fusieclub onder andere vanuit destijds VELOX/SVVU en Celeritudo. We hebben vroeger vele robbertjes uitgevochten met name tegen VELOX en Celeritudo. Nog omgekleed onder de houten tribune van VELOX die (naar later bleek) ontzettend brandgevaarlijk geweest schijnt te zijn. En natuurlijk heeft één van onze weinige profvoetballers Bob de Gier carrière gemaakt bij deze club. VSC is een grote Utrechtse club met heel veel (studenten?)teams. Niet echt een vreemde club voor ons, lekker dichtbij en we gaan het zien hoe we tegen hen gaan presteren.

26 wedstrijden zullen we weer aangaan en ik zie er echt naar uit. Persoonlijk vindt ik het een erg leuke indeling vertelde ik al. Misschien kunnen we bovenin meedraaien, hoewel je dat van tevoren nooit kunt zeggen uiteraard. In hoofdzaak leuke dorpsclubs en daar hou ik van.

Ik wens iedereen een prachtig nieuw seizoen toe!

Groet,

Kees