Oranje Wit – SVF: De punten terecht (terug)gepakt

03 Apr 2023 | SVF 1

1 April is voor SVF een leukere dag geworden dan voor Oranje Wit. We gaan huiswaarts met een glimlach en de 3 punten in de tas. Achteraf gezien; meer dan terecht. En dat is géén grap.

We herinneren ons allemaal de eerdere wedstrijd toen Oranje Wit op bezoek kwam in Cothen en met 1-4 winst van het veld stapte. SVF toen toch wel verrast…. Daar moest vandaag iets tegenover worden gezet. Het was voor beide hetzelfde weer; treurig, grijs en nat. We spelen wel op het gras. Wat in eerste instantie lijkt op een prima matje, blijkt in de praktijk een halve glijbaan te zijn. Als we tijdens de warming-up het veld betreden sopt het aardig onder de zooltjes, ook de spelers zijn aan het slippen en glijden. De regen komt eerst langzaam als motregen uit de lucht, later soms letterlijk met bakken uit de hemel.

Enfin, we beginnen aan de wedstrijd. In de eerste minuut gelijk een signaal van Oranje Wit. De spits (die ons dus thuis de punten persoonlijk afhandig maakte) is wel wakker en gaat in de 1e minuut alleen op de keeper af, gelukkig gaat de bal naast door accuraat uitkomen van Marcel die zijn goal goed verkleind. In de 5e minuut eenzelfde situatie die de rappe spits wederom in een vrije positie brengt, maar dit keer letterlijk Marcel op zijn weg vindt. Dat zijn 2 waarschuwingen waar SVF iets aan moet gaan doen. En dat gebeurt. Na de eerste aanvalsacties van Oranje Wit komt SVF beter in het spel worden de rollen langzaam omgedraaid. SVF gaat het gevecht aan en begint naast hard werken ook goed te voetballen op het gladde veld. Oranje Wit moet qua kracht en inzet zijn meerdere in SVF erkennen. SVF heeft ook veel geleerd van de eerdere wedstrijd, Oranje Wit wordt direct bestreden bij de opbouw en de dieptepassen naar de spits worden belemmerd. Iets wat Oranje Wit te zichtbaar doet en waar SVF dus een antwoord op heeft gevonden.

In de 13e minuut grijp Melvin goed in, stuurt Gijs met een mooie dieptepass weg die een puike voorzet op Freek aflevert. Freek wordt neergehaald wat leidt tot een terechte penalty. Freek schiet zelf de 0-1 onbetwist binnen, keeper kansloos. De aanvallen van SVF worden geduldig uitgevoerd. Iets waar flink op getraind is begint zich in het veld af te tekenen. In de 18e minuut legt Freek, na weggestuurd te zijn in de diepte, een prachtige bal klaar voor de voeten van Vince die de bal direct op goal schiet. De keeper tikt de bal helaas net tegen de lat, anders was het een prachtige goal geworden. Oranje Wit doet in de 24e minuut weer eens wat terug, de spits schiet hard en zuiver op de goal maar een mooie redding van onze keeper voorkomt een tegendoelpunt. Het wordt meer en meer een gevecht waar veel energie wordt gevraagd en wat ‘ingrepen’ worden verlangd. Dit leidt tot de eerste gele kaart van de wedstrijd op naam van Jesse. Terecht gegeven overigens door de prima maar soms ietwat onzeker fluitende scheidsrechter Sapin. De vele energie en inzet leidt ook tot de wissel van Bas door Marcel Odijk. Bas heeft te veel last van de in de warming up opgelopen blessure en kan helaas niet verder.

In de 40e minuut dan toch een ‘slippertje’ in de verdediging van SVF. Oranje Wit snijdt door de verdediging waardoor 2 man vrij door kunnen richting de goal. De verdediging van SVF moet in de achtervolging maar de 2 spelers van Oranje Wit omzeilen de keeper eenvoudig en tikken de 1-1 binnen. Gezien de fase van de wedstrijd mogelijk niet terecht, maar de individuele kwaliteit van de spits van Oranje Wit wordt hiermee onderstreept. SVF pakt het weer op en tracht voor de rust de voorsprong toch weer op het scorebord te zetten. Vince krijgt nog een vrije trap, maar het schot wordt van richting veranderd en de keeper kan met een uiterste inspanning voor de tweede keer de bal uit de goal houden op inzet van Vince. In de 45e minuut denkt Rik nog een penalty te verdienen, maar de scheidsrechter besluit tot het geven van een hoekschop, die tot niets leidt. Tijd voor thee…..

In de rust wisselt Joost Gijs van Woudenberg voor Bart van Dijk. De tweede helft begint met veel energie aan de zijde van SVF. In de 47e minuut gaat Melvin een avontuur aan en komt tot aan de achterlijn, levert een strakke voorzet af die door Vince op prachtige wijze wordt binnengekopt. Een prachtgoal en 1-2 de stand. SVF gaat beter en beter spelen, Oranje Wit wordt op alle fronten afgetroefd. In de 55e minuut een korte corner die beland bij Roy, die een perfecte voorzet geeft en Bart de bal met een duik in de goal werkt. Gelet op de vele regen zou een snoekduik de situatie beter benaderen, maar dat was het net niet helemaal. Het maakt niet uit, het staat 1-3. SVF zet de wedstrijd voort met dezelfde passie en inzet, waarbij vele kansen worden gecreëerd. Oranje Wit probeert met 4 spelers in de voorhoede carte blanche te spelen en wordt op momenten gevaarlijk, maar het leidt niet tot doelpunten. SVF heeft de wedstrijd in handen. 3 wissels worden nog doorgevoerd, Najib voor Tygo, Mick voor Rik en in de slotfase komt Gijs de With voor Freek in het veld. Freek en Bart ontvangen nog een gele kaart, in de overigens verder vriendschappelijk verlopen wedstrijd.

De scheidsrechter laat nog een paar minuten langer spelen dan verwacht, maar de 1-3 is en blijft ongewijzigd. Done deal en terug naar Cothen. Een prima wedstrijd waar SVF op kan doorbouwen en vertrouwen uit kan putten. Er is immers nog wat te verdienen; de 3e periode.

Foto’s van Wim Terwint staan in een album.

Aanstaande Paaszaterdag 8 april spelen we tegen Eemboys thuis. En let dan op: want die dag maken we er een feestje van met onder andere springkussens voor onze jongste jeugd en een zanger na afloop van de wedstrijd. Be there!