Lopik – SVF, een bekerwedstrijd in 4 minuten

12 Sep 2021 | SVF 1

De duur van 4 minuten gaat over een periode in de wedstrijd, een allesbeslissende fase na de rust.

SVF heeft de tweede bekerwedstrijd eigenlijk in een kort tijdsbestek verloren, maar troffen desondanks en wederom een goed voetballende ploeg.

De wedstrijd leek op de eerste bekerwedstrijd tegen SCH’44. In de eerste helft een betere tegenstander, maar SVF hecht in de organisatie. Lopik trachtte met snel combinatiespel en veel kantelingen de SVF-bres te doorbreken. De snelle spitsen van Lopik maakten het de verdediging lastig, maar stuitten op de keeper of waren slordig in het afmaken van de kansen. In de 35e minuut werd een goede voorzet onvoldoende weggewerkt, waarna door een intikker de 1-0 op het scorebord werd gezet. Lopik zette hierna extra aan en een minuut later werd het reeds 2-0, maar werd vanwege buitenspel afgekeurd. Tot aan de rust vervolgde het spel zonder echte kansen voor Lopik, terwijl SVF een grote mogelijkheid van Freek Scherpenzeel tegen het zijnet zag eindigen.

In de rust wordt Adoni Nikolidakis gewisseld voor zijn broer Mano. De eerste periode na de rust werd vervolgd zoals we gewend waren. SVF geconcentreerd de taken uitvoeren en Lopik op zoek naar meer goals. De aangekondigde 4 minuten startten in de 54e minuut. Een corner werd onvoldoende weggewerkt, waarna een hard schot eindigde in de kruising. Onhoudbaar voor Marcel Laros dus 2-0.

In de 56e minuut een vrije trap op 25 meter van de goal. Hetharde lage schot wordt gekeerd maar niet geklemd door Marcel, waardoor een speler van Lopik de bal kan oppikken, de keeper omzeilen en de bal rustig intikken 3-0. In de 58eminuut dribbelt een speler door de verdediging en tekent de 4-0 aan.

SVF lijkt de weg even kwijt en verliest de wedstrijd te snel en te eenvoudig uit handen. Trainer Joost Kooijman wisselt Stephan Rieff voor Sander Mocking en kort daarna Kees van Dam voor Bas Terlouw.

In de laatste fase van de wedstrijd laat SVF de tanden nog even zien. Er wordt meer vooruit gespeeld en er ontstaan nog enkele serieuze kansen, helaas wordt het niet beloond met een goal. In de slotminuut wordt nog een kopbal van de doellijn gehaald door Dave Coenen. De (zeer goed leidende) scheidsrechter fluit de wedstrijd af. Er heerst na afloop berusting in de kleedkamer, maar tijdens de nabespreking wordt duidelijk uitgesproken waar de leerpunten zijn: scherpte én meer naar voren verdedigen. Hiermee voorkom je dat wedstrijden te makkelijk worden ‘weggegeven’ en -om wedstrijden te winnen- SVF zelf ook goals zal moeten gaan maken.

Op 14 september speelt SVF een extra oefenwedstrijd om 20:30 uur, thuis tegen FZO. De 3e en laatste bekerwedstrijd is zaterdag 18 september om 14:30 uur thuis tegen SV Vechtzoom.

Robert Otten