Lokale preventieakkoord Wij(k) Gezond

02 Jun 2021 | Laatste Nieuws

Wijk bij Duurstede, 30 mei 2021. Bijna dertig partners tekenden 27 mei het lokale preventieakkoord Wij(k) Gezond. Met dit akkoord willen lokale partners op het gebied van sport en bewegen, gezondheid, zorg, onderwijs, welzijn en ondernemers ervoor zorgen dat alle inwoners de mogelijkheid hebben een gezond leven te leiden. Er zijn concrete afspraken gemaakt op het gebied van genotmiddelen, overgewicht en mentale gezondheid. Wethouder Wil Kosterman: “Fantastisch om te zien hoeveel partners in onze gemeente samen willen werken aan preventie en gezondheid. Juist nu in coronatijd zie je hoe belangrijk dit is. Een goede gezondheid is de basis om fijn te kunnen leven”.

Handtekeningen opgehaald in de drie kernen

Wil Kosterman is donderdag geheel in stijl op de fiets naar de drie kernen gegaan. Hier haalde ze de handtekeningen op bij de partners. SVF Cothen, Fit4All Langbroek en het voedselbos van Natuurlijk heel Leuk waren de buitenlocaties waar geheel coronaproof werd ondertekend. Dit onder het genot van een gezond hapje en drankje. Wil Kosterman: “Dit is een feestelijke afsluiting van een mooi traject, maar vooral een start voor het samenwerken aan een gezonde(re) gemeente. We gaan samen aan de slag!”

Van nationaal preventieakkoord naar lokaal preventieakkoord

In 2018 is een nationaal preventieakkoord gesloten. Hierin zijn vanuit de Rijksoverheid afspraken gemaakt met 70 maatschappelijke organisaties om Nederland gezonder te maken. Om lokaal invulling te geven aan deze afspraken wordt uitvoeringsbudget beschikbaar gesteld aan gemeenten. Om aanspraak te maken op het uitvoeringsbudget moest een lokaal preventieakkoord worden opgesteld. En dit is gelukt door de grote inzet van alle partners uit Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede tijdens drie digitale bijeenkomsten. Een plan met concrete projecten waarmee we direct aan de slag kunnen. “Wij dragen als voetbalclub SVF graag ons steentje bij. Ons sportpark is sinds 1 januari rookvrij. Dit is een mooi voorbeeld dat perfect past binnen Wij(k) Gezond”, aldus voorzitter SVF Erwin Rieff.

bron: https://ditiswijk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4027:lokaal-preventieakkoord-wij-k-gezond&catid=73