Interview Hans van Echtelt in AD

14 Nov 2022 | Laatste Nieuws

Er verscheen vandaag een interview met Hans van Echtelt in het Ad. Lees het artikel hieronder:

Bron: AD https://www.ad.nl/regiosport-utrecht/oud-verslaggever-hans-van-echtelt-mist-het-fc-utrecht-dna-ze-spelen-niet-agressief-genoeg~aab25051/

Hans van Echtelt (79) volgt FC Utrecht al vanaf 1965 op de voet. Eerst als verslaggever van Het Centrum en het Utrechts Nieuwsblad, sinds 2006 als seizoenkaarthouder van vak P. Van Echtelt keek met gemengde gevoelens naar de eerste seizoenshelft. ,,Ik mis het FC Utrecht-dna.”

Stemt de 0-4 bij Volendam jou vrolijk?

,,Ik heb met gemengde gevoelens gekeken. Na de 0-1 vergat de ploeg het initiatief te nemen. Terwijl die vroege voorsprong hét moment was om te laten zien dat ze veel beter zijn dan Volendam. Gezien het spel aan het eind van de eerste en het begin van de tweede helft vind ik de uitslag best verrassend groot. We moeten ons ook niet blind staren op deze 0-4 overwinning. Pas toen Volendam uitgeblust was en de ruimtes groot werden, maakten wij het verschil. Maar die laatste twintig minuten waren wél hoopgevend, toen zag je de kwaliteiten van de ploeg.”

Je volgt de thuiswedstrijden van FC Utrecht vanuit vak P, samen met je oud-collega’s Ad van Liempt en Ton de Ruiter. Hoe was de stemming de eerste seizoenshelft?

,,Onze stemming is een combinatie van cynisme en hoop. Na de nederlagen tegen Ajax en AZ zei Ad: ‘De cursus omgaan met teleurstellingen is weer begonnen.’ FC Utrecht speelt een soort reactievoetbal, waarbij de angst op tegendoelpunten regeert. Eigenlijk hebben we niet één volledig goede wedstrijd gezien. Ik mis het FC Utrecht-dna. De ploeg neemt te weinig de regie en speelt niet agressief genoeg. De laatste wedstrijden zijn een aarzelende aanzet tot een goede tweede seizoenshelft. Het kan alleen maar beter gaan, maar we moeten ons niet in slaap laten sussen door de reeks van twaalf punten. Want Sparta, Heerenveen en FC Groningen lieten beter veldspel zien dan FC Utrecht. Toch mogen we weer dromen over Europees voetbal.”

Welke spelers zijn jou opgevallen?

,,Ik had nog nooit van Vasilis Barkas gehoord, maar hij is een fenomeen. Ook Modibo Sagnan is een echte versterking. Zijn opbouw is pover, maar verdedigend is hij echt een kei. Hij is agressief, sterk in de lucht en bij Heerenveen maakte hij een prachtig doelpunt. De laatste weken komt Taylor Booth er heel aardig door en Mark van der Maarel haalt alles uit zijn beperkte kwaliteiten. Ook de ijverige Douvikas vind ik een aanwinst, al is hij vaak wat ongelukkig in zijn laatste voortzetting. De van Ajax teruggekeerde Sean Klaiber valt mij tegen. Verdedigend vind ik hem twijfelachtig en ook in de opbouw doet hij weinig goede dingen. De oude Klaiber hebben wij helaas nog niet gezien.”

Vanwege het WK in Qatar ligt de eredivisie nu twee maanden stil. Is dat jammer?

,,Ik vind het niet zo erg om het betaald voetbal even de rug toe te keren. Het WK zal ik met gemengde gevoelens volgen, mijn focus gaat op het amateurvoetbal. Over twee weken speelt Schalkwijk, waar ik woon, bij SVF in Cothen. Ik verheug mij enorm op die wedstrijd.”