Heb u dat nou ook ? -een gouwe ouwe uit 2007_

28 Jul 2017 | Laatste Nieuws

Heb u dat nou ook?

Nog een paar maandjes en dan is dit stukje (wat ik in 2007 schreef) geheel achterhaald. Op 10 oktober 2017 zwaai ik af als voorzitter van de prachtige dorps-voetbalclub S.V.F. Cothen. Een fantastische periode met heel veel ups en een paar kleine downs, althans dat vindt ik zelf.  Met ook af en toe een “pinnige” of zeg maar gerust “vinnige” relatie met de pers……
Gelukkig bleef echte journalistieke narigheid beperkt tot twee keer in de gehele periode van voorzitter.

Overigens vindt ik sowieso dat de pers veel te vaak, veel te veel invloed heeft op de publieke opinie. Veel journalisten zijn niks te beroerd om hun eigen draai te geven aan bepaalde gebeurtenissen, om vervolgens zaken op papier te zetten die de waarheid soms geweld aan doen. En ook is het zo dat de pers te vaak gebruikt wordt, om mensen te beïnvloeden.  Voorbeelden genoeg: Berlusconi met zijn media imperium, Trump met zijn twittergedrag en “Russische escapades”, de heer Erdogan met zijn vele haat-uitspraken en ook de totstandkoming van de Brexit mogen we toch gerust vragen bij stellen…….?

Afijn…., ik heb ook weer niet de illusie dat we er iets aan kunnen veranderen. De pers is machtig en kan mensen wel degelijk bewegen tot bepaalde gedachtes en meningen.
En eerlijk is eerlijk: soms is dat ook wel weer leuk.

Ik beloofde u een stukje vanuit 2007 :

Voorzitter S.V.F. loopt naakt door accommodatie !!!

U kent ze vast wel: die smaakmakende koppen boven vele columns in kranten en tijdschriften. Uitdagende taal en soms zelfs op het randje af, puur en alleen maar bedoeld om de aandacht te trekken richting de schriftelijke escapades van veelal alleen zichzelf respecterende columnisten.  De heren : -Spong, -van Hanegem, -Derksen, -Borst, -van der Meijden en zo ik kan nóg wel een paar van deze “schrijvende columnisten” noemen, hebben (of hadden) dergelijke koppen tot kunst verheven.

Aandachttrekkende en veelal desastreuze koppen boven leesvoer, waarbij het verhaal vervolgens eigenlijk om helemaal, maar dan ook echt he-le-maal om niks gaat. Ik heb de indruk dat deze personen dan ook eigenlijk alleen maar door media binnengehaald zijn, om de kijk-, lees- en luistercijfers op te krikken naar grotere hoogtes. Shockeren om uw aandacht te trekken en om vervolgens uw gevoelens te beïnvloeden, dat is bijna altijd het enige wat zij willen. Ik heb ze wel door die mannetjes die voornamelijk alleen maar dollartekens voor ogen hebben. Want dat uw oog getrokken wordt naar deze verhalen is natuurlijk niet alleen het belang van de media, maar uiteindelijk voornamelijk ook weer hun eigen belang.

U bent er nog begrijp ik als u dit leest ?
Natuurlijk bent u er nog, want u wilt gewoon weten waarom de voorzitter van S.V.F. naakt door de accommodatie heeft gelopen. Want laten we wel eerlijk zijn: op zich is dat natuurlijk best heel erg vreemd en banaal, maar aan de andere kant  toch eigenlijk ook weer niet. Sterker nog: het gebeurt zelfs met enige regelmaat moet ik bekennen, en nee nóg sterker : het gebeurt bijna iedere week en dan óók vaak nog twee, of zelfs drie keer per week!

En nu wordt u pas echt nieuwsgierig ?
Dat is dan mooi…. want het is best een smeuïg verhaal !  Lees, smul en huiver:
Na een wedstrijd met het zesde en ook na iedere training vindt ik het namelijk nogal prettig om te douchen. Je frist daar zo lekker van op na een behoorlijk inspanning en bovendien spoel je dan zweet en vervelende luchtjes een beetje van je af. En net als iedereen doe ik dat normaal gesproken poedelnaakt. Wél overigens puur en alléén in het zicht van mijn medespelers die dat overigens ook wel weer vrij normaal vinden, want zij doen namelijk precies hetzelfde.
En wél in de accommodatie van S.V.F., maar dan natuurlijk ook wel weer alleen in ónze kleedkamer, die uitermate goed afgescheiden is en waar niemand anders ook maar enig zicht op heeft. En vooral doe ik zulke dingen echt nergens anders!  Tsja…., thuis natuurlijk wel, in onze eigen badkamer, maar ook dáár kan normaal gesproken niemand mij zien. Ik ben namelijk nogal een beetje preuts opgevoed en ook een beetje preuts aangelegd.  Maar….. om terug te komen op de kop van dit verhaal: eerlijk is eerlijk: ook de kleedkamer is onderdeel van de accommodatie van S.V.F. en zo loop ik dus inderdaad als voorzitter met regelmaat naakt door de accommodatie van voetbalvereniging S.V.F.!

En zo is de kop boven dit stukje dan wel behoorlijk spraakmakend en zelfs gewaagd. Maar ook is er geen speld tussen te krijgen en staat er gewoon keihard de waarheid.
En zo kan zo’n kop dus héél veel aandacht krijgen, terwijl er eigenlijk gewoon een dom kletsverhaaltje achteraan komt.

U bent er nog steeds ? Jammer voor u !

Want beste mensen laten we eerlijk zijn: U bent gewoon weer gefopt !

Geeft u toe: Ook u werd getriggerd door de kop van dit verhaal. Maar ook deze keer is het toch uiteindelijk weer zo’n verhaaltje van écht hé-le-maal niks ?

Net eigenlijk als heel veel van die andere columns met van die aandacht trekkende koppen.

Groet,
Kees