DVSA – SVF, Dikverdiende (eerste) overwinning

14 Oct 2021 | Heren Zaterdag S.V.F. 1

Op deze mooie nazomerdag reizen we af naar Amerongen om de degens te kruisen met DVSA. Een ploeg die, evenals SVF, de punten (hard) nodig heeft. We hebben vandaag een gevarieerde samenstelling van spelers door de aanhoudende golf van geblesseerde spelers. In het voorbereidingsoverleg op de wedstrijd benadrukt trainer Joost dat het niet hoeft uit te maken wie er speelt, maar dat van alle bij het team betrokken spelers hetzelfde mag worden verwacht; inzet. Daarnaast is gezonde concurrentie is altijd goed.

SVF gaat de wedstrijd in met de afspraak om te zien hoe DVSA gaat spelen. Dat wordt snel duidelijk, namelijk dat DVSA de aanval zoekt. Het tempo ligt vanaf het begin hoog en diverse speldenprikjes worden uitgedeeld, zowel door SVF als DVSA. In de 10e minuut wordt een dieptepass afgeslagen, waarbij een te harde terugspeelbal voorbij keeper Marcel Laros wordt geschoten maar wordt gekeerd door de paal, het loopt met een sisser af. Het spel gaat daarna op en neer waarbij beide teams geen echte kansen krijgen. SVF gooit de schroom verder van zich af en heeft diverse kleine kansen. Tegen de verhouding in scoort DVSA de 1-0. Een vrije trap wordt in eerste instantie door Marcel Laros tegengehouden maar stuitert via de borst voor de voeten van een DVSA speler die de vrije bal voor het intikken heeft. Een kleine domper gelet op de greep op de wedstrijd door SVF.

De scheidsrechter fluit warrig. Overtredingen worden door de vingers gezien en beslissingen zijn vaak niet te volgen. Joost Kooijman laat duidelijk merken met sommige beslissingen van de scheidsrechter moeite te hebben, met name die ter bescherming dienen voor de spelers. Hiervan is de scheidsrechter niet gediend. Op een later moment betreedt Joost per ongeluk het veld waarbij de scheidsrechter een flauwe gele kaart geeft aan Joost. Het zijn overduidelijk geen vrienden deze middag.

SVF zet extra aan wat in de 26e minuut leidt tot een schot van Wahib, dat wordt gekeerd, maar waarbij Rigino op de goede plek staat en kan intikken 1-1. Tot aan de rust speelt SVF onbevangen en bevrijd door de goal. Schoten van Wahib, Kees, Bas en Najib treffen geen goal, maar het is mooi om te zien dat SVF deze wedstrijd wel kansen kan creëren. SVF is klokslag rust het dichtst bij een tweede doelpunt, helaas redt de keeper (met eigen verbazing) met z’n grote teen en rolt de bal net naast.

In de tweede helft gaat SVF door met waar ze zijn gebleven, namelijk kansen creëren en verzorgd voetballen. Afvallende ballen zijn voor SVF, duels worden gewonnen, belangrijke signalen dat je de wedstrijd in de hand hebt. In de 55e minuut wordt Kees van Dam gewisseld voor Mick van de Bildt.

In de 60e minuut krijgt SVF opnieuw een grote kans na een afgemeten dieptepass van Sander, helaas gaat de bal naast na een doelpoging van Wahib. In de tegenaanval is DVSA nog gevaarlijk, maar de bal wordt door de verdediging ternauwernood weggewerkt. Kort hierna gaat een schot van DVSA net over de goal. Het is spannend, wie nu scoort heeft kans om de wedstrijd in haar voordeel om te keren. In de 70eminuut krijgt Freek Scherpenzeel een grote kans om te scoren, maar zijn actie wordt wederom gekeerd door de keeper van DVSA, het had een doelpunt moeten zijn. De trainer wisselt Freek voor Adoni Nikolidakis. Het spel wordt sneller en harder, het laatste kwartier breekt aan. Bij een charge van Bas Terlouw besluit de scheidsrechter om hem ook een gele kaart te tonen. SVF zet extra aan, een mooie aanval en dito voorzet van Dave Coenen biedt Bas een open kans, helaas gaat de bal net naast. Het zit SVF niet mee op deze dag….. Het markante is wel dat uitgerekend de backs deze actie verzorgen, wat kan worden uitgelegd dat iedereen binnen SVF bezig is met aanvallen en trachten de overwinning over de streep te trekken. In de 75e minuut is de laatste wissel tussen Dave en Roy van de Bildt. De doelpogingen nemen in de laatste fase voor SVF toe. Een afgeslagen aanval en doelpoging wordt in de herkansing door Sander wederom raadselachtig gekeerd door de keeper van DVSA. Aansluitend wordt door de keeper van DVSA een prachtige vrije kopbal van Adoni uit de goal gewerkt, daar waar iedereen deze reeds telde. DVSA staat met de rug tegen de muur. In de 80e minuut schiet Sander op paal, na een schitterende voorbereidende actie door Wahib. In de 82eminuut krijgt SVF wel loon naar werken. Na een afgeslagen doelpoging komt de bal hoog voor de goal waar Rigino Odijk zijn hoofd tegenaan zet en de bal uiteindelijk wel over de doellijn krijgt 1-2. Dik verdiend en loon naar -hard- werken. DVSA is lamgeslagen en niet meer in staat om een tegenantwoord te geven. SVF gaat 3 heerlijke en (brood)nodige punten meenemen naar Cothen. Even terugkomen op de scheidsrechter. Na wederom een aantal discutabele beslissingen vindt Joost het welletjes. Als hij de scheidsrechter wijst op z’n ongenoegen krijgt hij vlak voor het einde de tweede gele kaart voorgeschoteld, dus uiteindelijk rood.

Desalniettemin speelt SVF de wedstrijd rustig uit, een mooie en dik verdiende overwinning is behaald. Goed voor het zelfvertrouwen, want de komende weken wachten nummer 1 en 2 in de stand van de prille competitie. De mouwen kunnen dus opgestroopt blijven. Oh nee, SVF 1 speelt met shirts met korte mouwen. Goed, dan meer trachten met dezelfde portie inzet en vertrouwen de komende wedstrijden in te gaan. Op 16 oktober speelt SVF om 14:30 uur thuis tegen Candia ’66.

Foto’s van Wim Terwint zijn te vinden in een album.

Robert Otten