Damesvoetbal in de Krommerijnstreek

04 Apr 2017 | Dames zondag, SVF VR1

Afgelopen zondag speelden de SVF Dames een pittige uitwedstrijd bij Quick uit Amersfoort. Na 5 wedstrijden op rij met overtuigende winst, liepen we vandaag tegen een onnodige nederlaag op.

We kunnen er kort over zijn, de grootste tegenstander van vandaag waren we zelf. Natuurlijk werd er weer veel risico genomen met de opstelling door slechts 3 verdedigers op te stellen, dit pakte de vorige wedstrijden uitstekend uit omdat we continue op de helft van de tegenstander speelden.

Dit keer had de tegenstander onze zwakke plek echter snel blootgelegd en natuurlijk gingen daar de nodige fouten aan vooraf. Wat vooral jammer was, dat de tegenstander een speelster op het doel had staan en dat elk schot tussen de palen nagenoeg een doelpunt was. Dat helaas ook aan onze kant; Quick schoot 5x, waarvan 1 op de lat en en scoorde er dus 4! Wij kwamen niet verder dan 2 schoten. Dus werd de eindstand 4-2 voor Quick.

Doelpunten waren er voor Marinde en wederom Annick, die daarmee op respectievelijk 9 en 12 doelpunten staan, met nog 3 wedstrijden te gaan. ‘Best-Ellen’ van deze week was Manouk, die de ‘Lasse Schöne’ rol weer prima vervulde. Volgende week speelt ze haar laatste wedstrijd van het seizoen en gaat ze lekker op reis, dan zullen we weer terugvallen op het oude 4-3-3 systeem.

Een 2e plaats en rechtstreekse promotie is bijna onmogelijk, we staan nu op de 4e plaats en Hercules hijgt in onze nek. Zondag wacht Hooglanderveen, die afgelopen zondag met 10-2 won…

Toch is er nog een andere route om te promoveren, als we een 2e team kunnen formeren, mogen we het eerste team een poule hoger inschrijven. Echter wil het met de nieuwe aanmeldingen nog niet erg vlotten. Dat is voor mij reden geweest om eens rond te gaan kijken bij andere verenigingen met dames en meisjes in de Krommerijnstreek en wat blijkt…. Iedere vereniging heeft een vergelijkbare uitdaging. Teveel speelsters voor 1 team, te weinig voor 2. Als ik mijn oor te luister leg, hoor ik ook bij andere verenigingen vooral veel twijfel over het volgende seizoen, niveau verschillen, leeftijdsverschillen, ontbreken van goede begeleiding etc.

Mijn conclusie is dat dames en meisjes voetbal in de regio Krommerijnstreek meer dan ooit leeft en alleen nog maar gaat groeien, als verenigingen open staan om structureel meer samen te werken, is er ruimte voor een nieuwe invulling en zijn er combinaties te maken, ik ben hierover met de KNVB in gesprek getreden en wat blijkt, deze trend is in heel Nederland waargenomen en er is door de KNVB op ingesprongen. Ik hou jullie graag op de hoogte van ontwikkelingen onder de noemer, damesvoetbal in de Krommerijnstreek, wordt vervolgd!

Hans de Ligt