SVF JO9-1 vs Nederlands Elftal

10 Oct 2019 | JO09-1

De tegenstander van vandaag hebben we nog nooit eerder tegengespeeld. Via een omweg en “van horen zeggen” hebben we wel wat informatie ontvangen maar eigenlijk weten we niet goed wat te verwachten. Ze schijnen wel een aardig balletje te kunnen trappen en een paar goeie verdedigers te hebben. Maar ja, die hebben wij ook. We gaan vandaag naar de voetbalvelden van de KNVB om het “op te nemen” tegen het Nederlands Elftal, Ronald Koeman, here we come.

Wat is er mooier om je eigen helden van dichtbij aan het werk te kunnen zien, sterker nog er mee op foto gaan, een handtekening scoren of een selfie nemen? Een wedstrijd bezoeken is super leuk, een training van een club ook, een speler van dichtbij zien op een open dag van een BVO is helemaal top, maar de kans om met de beste voetballers van Nederland van zo dichtbij mee te maken is en blijft toch wel erg gaaf. Kortom……..op met SVF JO9-1 naar Zeist.

Sommigen zijn vorig jaar ook al eens geweest, voor anderen is het helemaal nieuw. Het is een mooie mix van, (Veel) adrenaline, tikkie spanning, enthousiasme en nieuwsgierigheid. De eerste 15 minuten van de training worden goed gebruikt om met zijn allen te kijken wie ze allemaal herkennen, wie is er niet, “zijn ze in vorm”, “zo die bovenbenen van De Ligt”, “wat Is Vermeer groot”. De training zelf … mwah…..dat mag de naam training eigenlijk niet dragen. Rondootjes, rekken & strekken, uitlopen, paar positiespelletjes meer is het niet. Ronald Koeman zal later ook toelichten dat het bijna niet te doen is om een echte intensieve training te doen deze voorbereiding omdat sommige spelers pas rond 2-3 uur zondagnacht in bed lagen na een wedstrijd en ze een uurtje voor tijd op maandag net op tijd zich melden in Zeist.

Na 20 minuten vat Jasper de training goed samen “dit is saai” en de energie van het team gaat over in met elkaar spelletjes doen terwijl ze met een schuin oog het veld in de gaten houden. Na 45 minuten begint Oranje aan het uitlooprondje en dat is het signaal waarop iedereen gewacht heeft.
De spelers van het Nederlands Elftal komen naar de lange zijde van het veld met hun stiften al in de aanslag, het grote foto- en handtekeningen jagen kan beginnen. Sommige moeten er even inkomen maar als snel zijn ze allemaal druk hun held aan het zoeken. “Waar is De Ligt”, “Heb jij Frenkie gezien”, “Vermeer komt er aan”. De een wacht geduldig tot de spelers langskomen de ander is heel gericht drie spelers aan het pinpointen die hij echt moet hebben en de derde rent de benen onder zijn lijf vandaan om zoveel mogelijk handtekeningen te scoren. Dat laatste vergt uiteraard de nodige snelheid en flexibiliteit van de meegekomen ouders, want de foto’s moeten ook gemaakt worden alleen glippen onze spelers net iets gemakkelijker overal tussendoor. Veel ouders ook aanwezig vandaag, uiteraard puur ter begeleiding van de kinderen…………echt niet, die vinden het zelf net zo leuk.

Het zorgt er in ieder geval dat de vader van Sem, Arjan (zelf behoorlijk overtuigd Feyenoord supporter) nu eindelijk eens op een foto staat met een echt voetballer (met de groeten van Mathijs). De koppies van al die spelers zijn echt een genot om te zien, op hun manier allemaal glunderend van oor-tot-oor, met af en toe een intense teleurstelling als ze iemand niet hebben kunnen “scoren” of als ze een speler “al” naar binnen zien gaan. Maar ze hebben allemaal flink gescoord en gemiddeld een speler of zes, zeven gestrikt voor een foto en/of handtekening. Dank aan alle ouders voor de flexibiliteit om dit mogelijk te maken en uiteraard aan de KNVB om dit zo laagdrempelig mogelijk te maken waardoor kinderen echt heel dicht bij hun grote voorbeelden kunnen komen.

Leuke nabrander nog, de tweede foto een foto van Virgil van Dijk zelf (dank Sylvia voor de edit-job en Wendy Zumbrink voor de scherpe blik), die hij plaatste op zijn eigen Insta-pagina. Het geeft een goed beeld van hoe het er aan toegaat, maar hij zet op dat moment – volg de arm en zoek de blonde krullen – een krabbel bij Bram en ook Rens staat verderop in de foto nog net in beeld, toch indirect ook 322.557 likes voor SVF als je het een beetje rooskleurig bekijkt.