Spelregelwijzigingen KNVB

27 Oct 2016 | Laatste Nieuws

De technische commissie had  Paul Kooiman, docent bij de KNVB, uitgenodigd om uitleg te komen geven van de gewijzigde spelregels. De selectiespelers en clubscheidsrechters waren goed vertegenwoordigt, maar zoals zo vaak bij dit soort avonden hadden het er meer moeten zijn.

Het gehele pakket aan spelregels bevat 98 pagina’s. Bestaande uit regels voor de arbitrage en de spelers.  Men heeft getracht om alles wat eenvoudiger op te schrijven. Gebruikte men voorheen 22000 woorden, nu is dat teruggebracht naar 12000 woorden.

Het is teveel om alle wijzigingen op te sommen. Een paar wil ik hierbij wel opnoemen:
1. Slidingbroeken en ook tape, moeten van dezelfde kleur zijn als de korte broek, binnen het team moet iedereen dezelfde kleur dragen.
2. Een speler die geblesseerd is geraakt door een overtreding die met geel of rood is bestraft mag snel behandeld worden en op het speelveld blijven. Andere zoals b.v. kramp moeten buiten het veld behandeld worden.
3. Wanneer een keeper een overtreding begaat  en daarbij een speler een scoringskans ontneemt, krijgt hij geel en een penalty. Voorheen was dat rood.
4. Een overtreding bij een duel om de bal door een speler en er is hier sprake van een scoringskans is ook geel i.p.v. rood.
5. De bal moet duidelijk bewegen, voordat deze in het spel is.

Harry van Beek zal de samenvatting van de spelregelwijzingen kopiëren en uitreiken aan de clubscheidsrechters, zodat deze alles nog eens door kunnen lezen. Het gehele pakket aan spelregels kan men terugvinden op de site van de KNVB.

Alles bij elkaar een nuttige avond en laten wij hopen dat dit ten goede zal komen aan het spel.

Wim Terwint

FOTO’S