Persbericht inzake rubbergranulaat kunstgrasvelden

07 Oct 2016 | Laatste Nieuws

Het bestuur heeft vooralsnog besloten om de gemeente en KNVB te volgen in het besluit om gebruik te blijven maken van ons kunstgras veld.
De wedstrijden bij SVF gaan komend weekend door. De komende week beraad SVF zich op eventueel te nemen vervolgstappen.

Spelen op kunstgrasvelden
Woensdag 5 oktober 2016 is er een televisie-uitzending geweest van het programma Zembla, waarin werd gesproken over de gevaren van rubbergranulaat op kunstgrasvelden. Het kunstgrasveld op ons sportcomplex is eigendom van de gemeente en SVF huurt dit veld. Wij hebben daarom naar aanleiding van de uitzending direct contact opgenomen met de gemeente Wijk bij Duurstede en onze collega voetbalbesturen CDW in Wijk bij Duurstede en SVL in Langbroek. Naar aanleiding hiervan heeft de gemeente Wijk bij Duurstede bijgaand persbericht verspreid.  Het bestuur van SVF heeft vooralsnog besloten om de gemeente en KNVB te volgen in het besluit om gebruik te blijven maken van ons kunstgrasveld. Het RIVM heeft gisteren (donderdag 6 oktober jl.) op basis van de bestudeerde informatie bevestigd dat het RIVM niet verwacht dat de toepassing van rubbergranulaat op kunstgras zal leiden tot risico’s voor de gezondheid. Er is volgens het RIVM nu geen reden om te stoppen met sporten op deze velden. De wedstrijden bij SVF gaan de komende weekenden door. SVF blijft de ontwikkelingen nauwgezet volgen en moedigt het extra aanvullende onderzoek, zoals door de KNVB aangekondigd, aan.  Komende maandag zit de KNVB met partijen als de Vereniging Sport en Gemeente (VSG), het RIVM en andere organisaties rond de tafel om deze kwestie te bespreken en de vervolgacties vast te leggen. Afhankelijk van de uitkomsten zal SVF zich beraden op eventueel te nemen vervolgstappen. We houden iedereen via onze website op de hoogte van het vervolgproces.

Persbericht gemeente:

logo-gemeente-wijk-bij-duurstede

Veel aandacht voor rubbergranulaat op voetbalvelden in gemeente Wijk bij Duurstede
Woensdag 5 oktober 2016 is er een televisie-uitzending geweest van het programma Zembla, waarin werd gesproken over de gevaren van rubbergranulaat op kunstgrasvelden. In de gemeente Wijk bij Duurstede is het rubbergranulaat toegepast bij de velden van CDW (Wijk bij Duurstede) , SVF (Cothen) en SVL (Langbroek). Stichting Wijksport, de beheerder van de sportvelden in Wijk bij Duurstede, heeft in nauw overleg met voetbalvereniging CDW en de gemeente besloten om tot en met de herfstvakantie niet op de kunstgrasvelden te voetballen. CDW heeft voldoende grasvelden om naar uit te wijken. De andere twee sportverenigingen begrijpen de onrust en vinden de bezorgdheid om de gezondheid van hun voetballers en voetballertjes terecht, maar zij hebben besloten om eerst de verdere onderzoeken af te wachten, zoals de KNVB voorstelt. In Cothen en Langbroek worden de kunstgrasvelden tot nader bericht dus gebruikt.

De gemeente heeft nauw contact met de sportstichtingen en de drie verenigingen
‘De veiligheid en gezondheid van de sporters is erg belangrijk. We zullen onderzoeken welke soorten kunstgrasvelden hier liggen. De gemeente, de sportstichtingen en de sportverenigingen volgen ook de verdere ontwikkelingen, zoals de onderzoeken van het RIVM  en het ECHA (European Chemicals Agency). Op basis hiervan bepalen we samen welke maatregelen er moeten worden genomen,’ vertelt wethouder Jan Burger.

Gekozen voor rubbergranulaat op basis van advies en eisen
De gemeente Wijk bij Duurstede heeft in het verleden gekozen voor het gebruik van rubbergranulaat op basis van het RIVM-advies en de eisen van Milieukeur. Rubbergranulaat wordt in bijna alle gemeenten in Nederland toegepast. In 2008 heeft het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) onderzoek gedaan naar de veiligheid ervan. Daaruit bleek dat de korrels geen risico vormen voor de gezondheid van mensen die sporten op kunstgrasvelden. Het rubbergranulaat voldoet aan alle wettelijk vastgestelde normen en richtlijnen. Het RIVM geeft een positief advies over het gebruik van het rubbergranulaat. Ook de GGD ziet op dit moment geen reden om af te wijken van het standpunt van het RIVM.

Rubbergranulaat is fijngemalen, hergebruikt rubber
Het televisieprogramma Zembla heeft op 5 oktober jl. aandacht besteed aan het gebruik van het zogeheten SBR-rubbergranulaat op kunstgrasvelden. Een aantal deskundigen zegt dat bepaalde stoffen in de korrels mogelijk kankerverwekkend zijn. Rubbergranulaat wordt veelal gemaakt van oude rubberproducten zoals versnipperde autobanden, die zo worden hergebruikt. De stoffen die ter discussie staan, zijn nodig om autobanden te maken. Het geeft het rubber stevigheid en elasticiteit. Deze stoffen zitten in meer dingen die we dagelijks gebruiken, bijvoorbeeld in elastiekjes. De stoffen zijn recent toegevoegd aan de lijst van stoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn. ‘Dat was dus schrikken. We brengen in overleg met de voetbalverenigingen alles goed in beeld en volgen de vervolgonderzoeken. Dan kijken we naar de maatregelen,’ besluit Burger.

Meer informatie op diverse websites
Meer informatie over het onderzoek van het RIVM is te vinden op de website www.rivm.nl. Daar staat ook een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden. Daarnaast heeft de KNVB ook diverse stukken op haar website gepubliceerd, zie daarvoor op www.knvb.nl. De website van de GGD, www.ggdru.nl, informeert de lezers kort over het advies van het RIVM.